Lydia Schouten, Transatlantische dwaalgasten2010, acryl, foto op papier/aluminium, too x 140 cm. wij de hoogte- en dieptepunten proberen vast te leg gen, waarna ook wij in de golven van de tijd verdwij nen.' Zingende sirenes 'Ik werk meestal in periodes waarin ik geïnteres seerd ben in een bepaalde thematiek', verduidelijkt Schouten. 'In het verleden was ik geïnteresseerd in de invloed van de media op ons dagelijks bestaan. Ik hanteerde de verleidingstechnieken van de mas samedia door een eigen droomwereld te creëren vol van zelf beleefde avonturen, te zien als vlucht uit de bestaande wereld. In de jaren negentig wilde ik het hebben over de invloed van de technologische ontwik kelingen op de maatschappij, eenzaamheid van het individu creërend.' In haar meest recente werk ziet Lydia Schouten zich 'als een machinist, die een horizontale structuur bedenkt, welke ik voortbeweeg door de tijd. Aan deze horizontale structuur worden heterogene elementen toegevoegd, waardoor er een onbestendige opeensta peling van beelden ontstaat die met elkaar resoneren op de tijdslijn. Om de huidige tijd te begrijpen, wil ik reiken tot in de verschillende diepten van de geschie denis en deze combineren met de realiteit waarin we nu leven.' Behalve de preoccupatie met de tijdsdimensie en het fenomeen 'verhaal' is er ook een duidelijke fasci natie voor het water. Deze blijkt al uit een veel eerder project van Lydia Schouten, de installatie aan 'Het stenen Hoofd' (Amsterdam) in het kader van de kuns troute '125 jaar Noordzeekanaal' (2001). 'Het water kwam al heel vroeg voor in mijn video's', zegt Schouten. 'Zoals in Beauty becomes the 14 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 14