Parallellen met het heden
Het vrijgeven van het eigen werk aan de openbaarheid
vindt ze nog steeds moeilijk. 'Het loslaten van je eigen
schepping; een boek is toch zoiets als je kind', zegt
ze. 'Je wilt ervoor zorgen dat het de juiste weg in de
wereld vindt en de beste promotie krijgt.' Zo heeft ze
trailers ingezet om de trilogie te promoten als nieuwe
manier van marketing. Haar boeken worden uitge
geven bij Uitgeverij De Fontein omdat daar een team
zit dat begrijpt wat ze wil. 'Vooral over de promotie in
Duitsland denk ik graag mee, dat is een grote markt
met veel fans die zelfs tekeningen van de hoofdperso
nen, zoals ze er volgens hen dan uitzien, op internet
hebben gezet.'
Het boek Wolfsroedel betekende haar doorbraak in
Duitsland. Hierin beschrijft ze het gewelddadige leven
van Roemeense jongens die lid zijn geworden van een
bende. Ze werd hiertoe geïnspireerd door een jonge
Joegoslavische leerlinge die ze leerde kennen toen ze
stage liep voor de pabo. Het kind intrigeerde haar en
ze ging lezen over de achtergronden en de geschiede
nis van de Balkan. Het werd de basis voor het boek,
geschreven als een parabel, een mythisch verhaal van
alle tijden. Ze trok parallellen met kindsoldaten in
Afrika. 'Zo kwam ik erachter hoe makkelijk het is om
een grote puinhoop van je leven te maken en dat een
wereld zonder geweld jammer genoeg niet bestaat.'
Onbehaaglijk gevoel
Haar inspiratie haalt ze uit de hogere kunst. 'De
gedachten van de kunstenaar, dat smaakt naar meer
en zorgt ervoor dat het iets met je doet zodat er een
melancholisch, onbehaaglijk gevoel ontstaat. Volgens
mij speelt kunst met clichés, het banale van alledag.
De grootste clichés zijn waar, dat zie je ook in het
boek Tegenspel.' Aan een onderwerp als een gerefor
meerde jeugd zal Floortje Zwigtman zich niet wagen
want volgens haar is dat te uitgekauwd. Ze schrijft
liever over een onderwerp als leven onder een totali
tair regime, iets waar ze nu over nadenkt. 'Momenteel
werk ik in een project met vier vrouwen - Primavera
genaamd - aan een Venetiaans toneel- en muziekstuk.
Hierin leer je niet alleen anders kijken maar je wordt
zelf ook anders door de afstand die de Venetiaanse
maskers je bieden. En ik ben bezig met een boek voor
de Kinderboekenweek over pesten voor kinderen met
leesproblemen, samen met fotograaf Ype Driessen.
Dus niet weer een historische roman, het wordt dan
teveel je handelsmerk en dat wil ik bewust niet. Net
zomin als het stempel van kinderboekenschrijfster
wil. Mijn boeken zijn zogenoemde cross-over boeken;
geschikt voor jongeren én volwassenen.'
Floortje Zwigtman is het pseudoniem van Andrea
Oostdijk (Terneuzen 1974). Ze heeft de PABO te
Vlissingen gevolgd en verschillende jaren voor
de klas gestaan. Ze debuteerde in 2001 met het
boek Spelregels; het verhaal van een middeleeuws
huwelijk. Met Wolfsroedel (2002) won ze twee
prijzen: de Gouden Uil en de Zilveren Zoen. Haar
boek Schijnbewegingen (2005) is het eerste deel
van de trilogie Een Groene Bloem. Dit boek won in
2006 de Gouden Uil en de Gouden Zoen en werd
uitgeroepen door de BGN boekhandels tot boek
van het jaar. Het tweede deel, Tegenspel, verscheen
in februari 2007, waarna de korte spin-off Kersen-
bloed volgde. Het laatste deel van de trilogie, Spie-
geljongen, verscheen in februari 2010 en werd met
lovende kritieken ontvangen. Deel 1 en 2 stonden
op de shortlist van de Zeeuwse Boekenprijs. Ze
speelt met de gedachte een reisgids over het Lon
den van Adrian Mayfield te schrijven. Zwigtman
heeft tevens haar eigen tekstbureau INKT, dat
gespecialiseerd is in het schrijven en ontwikkelen
van leermiddelen, www.floortjezwigtman.nl
In de trilogie Een Groene Bloem ontdekt de 16-jari-
ge Londenaar Adrian Mayfield - het verhaal speelt
op het eind van de negentiende eeuw - dat hij
homo is. Het verhaal wordt vanuit zijn perspectief
geschreven. Hij is zelf voor een dubbeltje geboren
maar wordt verliefd op een rijke kunstschilder
Vincent Farley, die tot een heel andere klasse
behoort dan hijzelf. Hij leert over kunst en cul
tuur en belandt in de 'Purperen hofhouding' rond
de schrijver Oscar Wilde. En de lezer met hem.
Wilde raakt verwikkeld in een rechtszaak over
ontucht. Ook Adrian raakt hierbij betrokken. De
liefde tussen hem en Farley komt onder druk te
staan omdat Farley's homoseksualiteit als te gene
zen beschouwd wordt.
28 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4