Parallellen met het heden Het vrijgeven van het eigen werk aan de openbaarheid vindt ze nog steeds moeilijk. 'Het loslaten van je eigen schepping; een boek is toch zoiets als je kind', zegt ze. 'Je wilt ervoor zorgen dat het de juiste weg in de wereld vindt en de beste promotie krijgt.' Zo heeft ze trailers ingezet om de trilogie te promoten als nieuwe manier van marketing. Haar boeken worden uitge geven bij Uitgeverij De Fontein omdat daar een team zit dat begrijpt wat ze wil. 'Vooral over de promotie in Duitsland denk ik graag mee, dat is een grote markt met veel fans die zelfs tekeningen van de hoofdperso nen, zoals ze er volgens hen dan uitzien, op internet hebben gezet.' Het boek Wolfsroedel betekende haar doorbraak in Duitsland. Hierin beschrijft ze het gewelddadige leven van Roemeense jongens die lid zijn geworden van een bende. Ze werd hiertoe geïnspireerd door een jonge Joegoslavische leerlinge die ze leerde kennen toen ze stage liep voor de pabo. Het kind intrigeerde haar en ze ging lezen over de achtergronden en de geschiede nis van de Balkan. Het werd de basis voor het boek, geschreven als een parabel, een mythisch verhaal van alle tijden. Ze trok parallellen met kindsoldaten in Afrika. 'Zo kwam ik erachter hoe makkelijk het is om een grote puinhoop van je leven te maken en dat een wereld zonder geweld jammer genoeg niet bestaat.' Onbehaaglijk gevoel Haar inspiratie haalt ze uit de hogere kunst. 'De gedachten van de kunstenaar, dat smaakt naar meer en zorgt ervoor dat het iets met je doet zodat er een melancholisch, onbehaaglijk gevoel ontstaat. Volgens mij speelt kunst met clichés, het banale van alledag. De grootste clichés zijn waar, dat zie je ook in het boek Tegenspel.' Aan een onderwerp als een gerefor meerde jeugd zal Floortje Zwigtman zich niet wagen want volgens haar is dat te uitgekauwd. Ze schrijft liever over een onderwerp als leven onder een totali tair regime, iets waar ze nu over nadenkt. 'Momenteel werk ik in een project met vier vrouwen - Primavera genaamd - aan een Venetiaans toneel- en muziekstuk. Hierin leer je niet alleen anders kijken maar je wordt zelf ook anders door de afstand die de Venetiaanse maskers je bieden. En ik ben bezig met een boek voor de Kinderboekenweek over pesten voor kinderen met leesproblemen, samen met fotograaf Ype Driessen. Dus niet weer een historische roman, het wordt dan teveel je handelsmerk en dat wil ik bewust niet. Net zomin als het stempel van kinderboekenschrijfster wil. Mijn boeken zijn zogenoemde cross-over boeken; geschikt voor jongeren én volwassenen.' Floortje Zwigtman is het pseudoniem van Andrea Oostdijk (Terneuzen 1974). Ze heeft de PABO te Vlissingen gevolgd en verschillende jaren voor de klas gestaan. Ze debuteerde in 2001 met het boek Spelregels; het verhaal van een middeleeuws huwelijk. Met Wolfsroedel (2002) won ze twee prijzen: de Gouden Uil en de Zilveren Zoen. Haar boek Schijnbewegingen (2005) is het eerste deel van de trilogie Een Groene Bloem. Dit boek won in 2006 de Gouden Uil en de Gouden Zoen en werd uitgeroepen door de BGN boekhandels tot boek van het jaar. Het tweede deel, Tegenspel, verscheen in februari 2007, waarna de korte spin-off Kersen- bloed volgde. Het laatste deel van de trilogie, Spie- geljongen, verscheen in februari 2010 en werd met lovende kritieken ontvangen. Deel 1 en 2 stonden op de shortlist van de Zeeuwse Boekenprijs. Ze speelt met de gedachte een reisgids over het Lon den van Adrian Mayfield te schrijven. Zwigtman heeft tevens haar eigen tekstbureau INKT, dat gespecialiseerd is in het schrijven en ontwikkelen van leermiddelen, www.floortjezwigtman.nl In de trilogie Een Groene Bloem ontdekt de 16-jari- ge Londenaar Adrian Mayfield - het verhaal speelt op het eind van de negentiende eeuw - dat hij homo is. Het verhaal wordt vanuit zijn perspectief geschreven. Hij is zelf voor een dubbeltje geboren maar wordt verliefd op een rijke kunstschilder Vincent Farley, die tot een heel andere klasse behoort dan hijzelf. Hij leert over kunst en cul tuur en belandt in de 'Purperen hofhouding' rond de schrijver Oscar Wilde. En de lezer met hem. Wilde raakt verwikkeld in een rechtszaak over ontucht. Ook Adrian raakt hierbij betrokken. De liefde tussen hem en Farley komt onder druk te staan omdat Farley's homoseksualiteit als te gene zen beschouwd wordt. 28 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 28