DE WAARHEID VAN HET VERZINSEL door Franca Treur illustratie Ben Vranken In Dorsvloer vol confetti beschrijf ik een Zeeuwse boe renfamilie in een bevindelijk-gereformeerd milieu. Katelijne, het middelste kind uit een gezin van zeven is een buitenbeentje. Ze is het enige meisje in een wereld waarin volgens de traditie mannen het voor het zeggen hebben. Zowel in de kerk als op de boer- Franca Treur (1979) is geboren en opgegroeid in Meliskerke, Zeeland. Ze studeerde Nederlands en literatuurwetenschap aan de Universiteit Leiden. Ze schrijft voor NRC Handelsblad en nrc. next. Franca Treur debuteerde in 2009 met de enthousiast ont vangen roman Dorsvloer vol confetti derij heeft ze als jonge vrouw niets in te brengen. Omdat ze daardoor niet kan meepraten met het gesprek van de dag, creëert ze in haar hoofd haar eigen wereld. Daarbij laat ze zich meeslepen door verhalen, niet alleen die uit de Bijbel. Ze begint ook verhalen te verzinnen. Maar wanneer ze haar fantasieën hardop vertelt, gaat het mis op de boerderij: haar opa smoort in de gierkelder, Katelijnes broer moet op 16-jarige leeftijd trouwen, en het langverwachte jubileum van dertig jaar eersteklas melk gaat op het laatste moment niet door. Waarom is dat? Waarom werken Katelijnes ver halen zo ontregelend? Om die vraag te beantwoorden, wil ik eerst een andere vraag stellen. Namelijk de vraag naar de zin van het leven. Sinds ik in de media heb verteld dat ik niet meer in God geloof, vragen christenen mij hoe ik denk over de zin van het leven, waarbij ze veronder stellen dat het bestaan zonder God tamelijk zinloos is. Daarin hebben ze natuurlijk gelijk. Op zichzelf heeft het leven geen enkele betekenis. Het is een geboorte- en een sterfdatum op een grafsteen en een x aantal gebeurtenissen daartussen. Als louter feiten zijn die even betekenisloos als de gebeurtenissen in het leven van een konijn. Maar hierin onderscheiden we ons van de dieren, dat we in staat zijn om zelf beteke nis te geven aan ons leven. 'Vraag iemand naar de zin van het leven en hij antwoordt met het verhaal van zijn leven', schrijft de Hongaarse auteur György Konrad. Juist omdat we wezens zijn die de vraag naar de zin van het leven kunnen stellen, maken we van ons bestaan een zinvol verhaal. Dat doen we door verban den te leggen tussen verschillende gebeurtenissen. Door de feiten te ordenen en te interpreteren. We maken er een coherent geheel van. En we voelen ons vrij om het verhaal te vertellen op onze eigen manier. De vraag is hoeveel vrijheid we kunnen en willen ervaren bij het vormgeven van ons levensverhaal. Veel 31 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 31