Jan Mankes (1889-1920), Kraai1918, houtsnede, 183 x 238 mm. Collectie Vortex. den van de aankopen en niet te vergeten onderzoek. Daarom houden ze er - buiten de kijkdagen - bewust geen echte tentoonstellingen omdat tussen de veilin gen door het pand vol staat met kunstwerken: klok ken, reusachtige kasten, bureaus, tafels, schilderijen, antiquarische boeken, prenten, aardewerk, Chinees porselein, sieraden, munten en mahoniehouten boe kenkasten. Tussen de bedrijven door reizen René en de taxateurs onder meer af naar het Rijks Kunstenaars Documentatiecentrum (RKD) in Den Haag om onderzoek te verrichten of om specialisten te raad plegen bij twijfel over de authenticiteit van aangebo den werken. Er zit wel eens een vervalsing bij. Toch is het werk van een veilinghuis vooral sociaal gericht want een groot gedeelte van de tijd wordt er gepraat met mensen die iets te koop aanbieden of met men sen die iets gekocht hebben. Veel objecten komen uit erfenissen en boedels maar ook van ouderen die kleiner gaan wonen en natuurlijk van passanten die zomaar met iets fraais onder de arm komen aan waaien. De meest bijzondere werken die er tot nu toe in het Zeeuws Veilinghuis onder de hamer zijn gekomen, zijn werken van de Indonesische kunste naar Lee Man Fong, de paleisschilder van president Sukarno, wiens werk tussen de 25.000 en 200.000 euro oplevert. Regelmatig doen zich verrassingen uit onverwach te hoek voor. Zo is er enige tijd geleden een schilderij geveild voor een kringloopwinkel dat 16.000 euro opbracht. Het veilinghuis werkt op provisiebasis. De veilingcijfers worden altijd bekendgemaakt; geduren de de laatste veiling van 8 tot 10 juni werd 450.000 euro omgezet. Van de crisis is in deze branche weinig te merken. Tussen kunst uit Zeeland en de Oost Het Zeeuws Veilinghuis is gespecialiseerd op een aantal terreinen. De specialisatie op zilverwerk is gebaseerd op de rijke Zeeuwse achttiende-eeuwse 65 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 65