Reimond Kimpe (1885-1970), De Westkapelaar, 1938, olieverf op doek, 46 x 40 cm Walcherse boerin, 1 Reimond Kim 55 x 38 cm. Gestileerde hebzucht In hoog tempo schiet het veilingwaar aan de bezoe kers voorbij. Het spel van het veilen is zowaar een genot om te aanschouwen. Snelle gebaren, wachtende bieders die vlak voordat de hamer slaat toch nog een bod uitbrengen, geratel aan de telefoon, gespannen gezichten in de zaal. Wat drijft hen om steeds op zoek te gaan naar spullen uit een lang vervlogen verleden? Spullen die de tand des tijds hebben doorstaan, die een eigen leven leiden? Voorwerpen waar je vooral naar moet kijken. Want een vaasje van 1700 euro zal niet snel gesierd worden met echte bloemen. Dit zoeken we even op. Jaco Berveling die het boek Hebben is houden schreef, geeft een aantal ver klaringen. De eerste is vanzelfsprekend. Wij Neder landers houden van verzamelen. Al in de zestiende eeuw waren er rariteitkabinetten. Daarin bewaarden de verzamelaars van toen hun schatten: van fossielen tot edelstenen en van gedroogde planten tot kunst zinnige voorwerpen. Sommige van deze kabinetten lagen aan de basis van de collecties van de heden daagse museums. Naast deze traditie compenseert verzamelen ken nelijk nare ervaringen van vroeger. Het is een middel om allerlei frustraties en irritaties een positieve draai te geven. Maar verzamelen kan ook leiden tot een gevoel van ultiem genot en van zingeving. Het is een gestileerde vorm van hebzucht, aldus Berveling. De vorm waarin dit zich uit is cultureel bepaald maar de ermee samenhangende status en prestige zijn zeker een belangrijke drijfveer. Eigenlijk wil een verzame laar door zijn collectie onsterfelijk worden. Of de ver klaringen van Berveling ook op de kopers en bezoe kers in het Zeeuws Veilinghuis van toepassing zijn? 68 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 68