Tinkebell en Jack, 2006. Courtesy TORCH Gallery Amsterdam.
Het werk van TINKEBELL (Goes, 1979) zoekt een
weg in de blinde hoek van de westerse ethiek. Ze legt
door middel van haar eerlijke, confronterende concep
ten de vinger op de zere plek om vervolgens nog even
flink te knijpen. Door het presenteren van opgezette
dieren als gebruiksartikelen of aaibaar speelgoed door
breekt ze een morele comfortzone die even hypocriet
als wijdverspreid is. Ze biedt een relativerend perspec
tief op valse gevoelens van rechtvaardigheid en op los
zand gebaseerde verontwaardiging.
Zelf is ze zich zeer bewust van de reacties die haar
werk oproepen. Steeds weer zoekt ze de maatschap
pelijke discussie op, en maakt deze zelfs deel van
haar werk. Nadat ze van haar eigen kat een handtas
vervaardigde - My dearest cat Pinkeltje, 2004 - heeft
ze samen met kunstenares Coralie Vogelaar de vele
doodsverwensingen en haatmail die ze ontving
verwerkt tot een publicatie - Dearest TINKEBELL.,
2009 -. Hierin stonden naast deze bedreigingen ook
de persoonlijke informatie van de afzenders, die vrij
beschikbaar was op internet. Het boek kan gezien
worden als een reactie op alle anonieme agressie die
het internet uitspuwt. Maar tevens werkt het als een
verdere ondersteuning van haar concept. Ze toont de
buitenproportioneel heftige reactie op het gebruik van
een huisdier als lederkalf.
Save the pets Save the males
Vaak draait het in haar werk om een schaalvergroting
of -verkleining van zaken die als normaal worden
beleefd. Plaats honderd hamsters in hamsterballen
en het tafereel transformeert zich van aandoenlijk
kindervertier tot een geschokt publiek en een lang
slepende rechtszaak over dierenwelzijn - Save the pets,
2008 -. Dreig publiekelijk met het doden van een
zestigtal kuikens in een shredder dan is grote oproer
het gevolg. Naar de honderdduizenden kuikens die
per dag op deze wijze vernietigd worden, kraait ech
ter geen haan - Save the males, 2007 -. In hetzelfde
licht werkt ze aan haar nieuwste project SAVE THE
WORLD. Het laat op kleine schaal zien hoe westerse
hulp vaak een misplaatste projectie van schuldgevoe
lens is. Door een oude vogelverkoper in Peking te ver
wennen met een grote taart en een roze knuffelbeer
6 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4