Tinkebell en Jack, 2006. Courtesy TORCH Gallery Amsterdam. Het werk van TINKEBELL (Goes, 1979) zoekt een weg in de blinde hoek van de westerse ethiek. Ze legt door middel van haar eerlijke, confronterende concep ten de vinger op de zere plek om vervolgens nog even flink te knijpen. Door het presenteren van opgezette dieren als gebruiksartikelen of aaibaar speelgoed door breekt ze een morele comfortzone die even hypocriet als wijdverspreid is. Ze biedt een relativerend perspec tief op valse gevoelens van rechtvaardigheid en op los zand gebaseerde verontwaardiging. Zelf is ze zich zeer bewust van de reacties die haar werk oproepen. Steeds weer zoekt ze de maatschap pelijke discussie op, en maakt deze zelfs deel van haar werk. Nadat ze van haar eigen kat een handtas vervaardigde - My dearest cat Pinkeltje, 2004 - heeft ze samen met kunstenares Coralie Vogelaar de vele doodsverwensingen en haatmail die ze ontving verwerkt tot een publicatie - Dearest TINKEBELL., 2009 -. Hierin stonden naast deze bedreigingen ook de persoonlijke informatie van de afzenders, die vrij beschikbaar was op internet. Het boek kan gezien worden als een reactie op alle anonieme agressie die het internet uitspuwt. Maar tevens werkt het als een verdere ondersteuning van haar concept. Ze toont de buitenproportioneel heftige reactie op het gebruik van een huisdier als lederkalf. Save the pets Save the males Vaak draait het in haar werk om een schaalvergroting of -verkleining van zaken die als normaal worden beleefd. Plaats honderd hamsters in hamsterballen en het tafereel transformeert zich van aandoenlijk kindervertier tot een geschokt publiek en een lang slepende rechtszaak over dierenwelzijn - Save the pets, 2008 -. Dreig publiekelijk met het doden van een zestigtal kuikens in een shredder dan is grote oproer het gevolg. Naar de honderdduizenden kuikens die per dag op deze wijze vernietigd worden, kraait ech ter geen haan - Save the males, 2007 -. In hetzelfde licht werkt ze aan haar nieuwste project SAVE THE WORLD. Het laat op kleine schaal zien hoe westerse hulp vaak een misplaatste projectie van schuldgevoe lens is. Door een oude vogelverkoper in Peking te ver wennen met een grote taart en een roze knuffelbeer 6 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 6