ik I 1 (linksboven) Tentoonstelling Liefde in de kunst met werken van Moritz Ebinger, V&B en Regula Maria Muller; (rechtsboven) Tentoonstelling Too Late for Apologies met werken van Gues, Onno Poiesz (beeld)en Scott Everingham; (onder vanaf links) Werken van Kris Van Dessel, Scott Everingham, Danielle Lemaire en Jan Van Den Dobbelsteen. Er is gekozen voor een alternatieve, handzame en onafhankelijke manier om ambitieus een gelijkwaar dig een rol te gaan spelen in het landschap van kunst en musea. Runge: 'Een museum op schaal kun je in je eentje besturen, organiseren en uitvoerbaar maken. Geen hoge bouwkosten of vaste lasten. Mean and lean. Het museum is mobiel en je kunt snel wisselen van tentoonstelling. Daarnaast is er geen Arbo, zijn er geen personeelskosten en geen vaste verplichtingen.' Noodroep Runge vervolgt: 'Het museum als kunstenaarsinitiatief. Kunst is niet heilig. Kunst is er om gezien en beleeft te worden. Om mensen te stimuleren en bij te dra gen aan hun ontwikkeling. Deze maatschappij draait erg om geld. Ook in de kunstwereld gaat het gesprek tegenwoordig vooral over geld en politiek en positione ring van kunst daarbinnen. Musea worden voor miljoe nen verbouwd. Het is niet zo gek dat gewone mensen zich beginnen af te zetten tegen de enorme bedragen die daarin omgaan. Die onvrede richt men, Wilders noemt het linkse hobby's, op de kunstenaars. Daarom nu schaalverkleining en spreiding in plaats van schaal vergroting. Kunst naar de straat brengen in plaats van het op een voetstuk plaatsen.' Duidelijk is dat Runge een statement wil maken. Op de website van het museum staat op de home page een petitie voor steun en aandacht voor kleine kunstenaarsinitiatieven. En de noodroep om niet alleen in economische belangen te denken maar ook achter de waarde van kunst te staan. In de loop van 2010 komen er dependances in Breda, Rotterdam, Amsterdam, Leeuwarden, Arnhem en Tilburg. Dankzij de dependances reizen de tentoonstellingen door het hele land waardoor de tentoonstellingen voor iedereen toegankelijk zijn. 'Onze website is een virtueel museum. Hier is gelegenheid te reageren op onderwerpen, kunst of je kunt meedoen aan prijs vragen en je mening geven op polls of op het forum. Samenwerking, uitwisseling en inspireren zijn onze uitgangspunten', aldus de directeur. Sinds 21 juli is de expositie To Late for Apologies van curator Simon Schrikker te zien. Er worden werken van Kris van Dessel (België), Scott Everingham(Canada), GUES (Frankrijk) en Onno Poiesz (Nederland) getoond. Kunstenaars van het kunstenaarsini tiatief Kipvis te Vlissingen presenteren zich in de Zeeuwse Zaal. Moritz Ebinger heeft de achterkant en zijkanten van het museum gebouw bewerkt. The Wall is alleen op afspraak te bewonderen. De tentoonstelling Liefde in de kunst is vanaf begin augustus te zien in de dependance te Breda. Le Secet wordt mogelijk gemaakt door bijdragen van het Fonds BKVB, provincie Zeeland, Culturele Raad Goes en sponsoren. Museum Le Secet, Raadhuisstraat 9,'s Heer Arendskerke. Open: woensdag t/m zondag, 13.00 -18.00 uur en op afspraak. Toegang: gratis, www.lesecet.nl 71 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 71