ik
I 1
(linksboven) Tentoonstelling Liefde in de kunst met werken van Moritz Ebinger, V&B en Regula Maria Muller; (rechtsboven)
Tentoonstelling Too Late for Apologies met werken van Gues, Onno Poiesz (beeld)en Scott Everingham; (onder vanaf links) Werken
van Kris Van Dessel, Scott Everingham, Danielle Lemaire en Jan Van Den Dobbelsteen.
Er is gekozen voor een alternatieve, handzame en
onafhankelijke manier om ambitieus een gelijkwaar
dig een rol te gaan spelen in het landschap van kunst
en musea. Runge: 'Een museum op schaal kun je in
je eentje besturen, organiseren en uitvoerbaar maken.
Geen hoge bouwkosten of vaste lasten. Mean and lean.
Het museum is mobiel en je kunt snel wisselen van
tentoonstelling. Daarnaast is er geen Arbo, zijn er
geen personeelskosten en geen vaste verplichtingen.'
Noodroep
Runge vervolgt: 'Het museum als kunstenaarsinitiatief.
Kunst is niet heilig. Kunst is er om gezien en beleeft
te worden. Om mensen te stimuleren en bij te dra
gen aan hun ontwikkeling. Deze maatschappij draait
erg om geld. Ook in de kunstwereld gaat het gesprek
tegenwoordig vooral over geld en politiek en positione
ring van kunst daarbinnen. Musea worden voor miljoe
nen verbouwd. Het is niet zo gek dat gewone mensen
zich beginnen af te zetten tegen de enorme bedragen
die daarin omgaan. Die onvrede richt men, Wilders
noemt het linkse hobby's, op de kunstenaars. Daarom
nu schaalverkleining en spreiding in plaats van schaal
vergroting. Kunst naar de straat brengen in plaats van
het op een voetstuk plaatsen.'
Duidelijk is dat Runge een statement wil maken.
Op de website van het museum staat op de home
page een petitie voor steun en aandacht voor kleine
kunstenaarsinitiatieven. En de noodroep om niet
alleen in economische belangen te denken maar ook
achter de waarde van kunst te staan. In de loop van
2010 komen er dependances in Breda, Rotterdam,
Amsterdam, Leeuwarden, Arnhem en Tilburg.
Dankzij de dependances reizen de tentoonstellingen
door het hele land waardoor de tentoonstellingen
voor iedereen toegankelijk zijn. 'Onze website is een
virtueel museum. Hier is gelegenheid te reageren op
onderwerpen, kunst of je kunt meedoen aan prijs
vragen en je mening geven op polls of op het forum.
Samenwerking, uitwisseling en inspireren zijn onze
uitgangspunten', aldus de directeur.
Sinds 21 juli is de expositie To Late for Apologies van curator
Simon Schrikker te zien. Er worden werken van Kris van Dessel
(België), Scott Everingham(Canada), GUES (Frankrijk) en Onno
Poiesz (Nederland) getoond. Kunstenaars van het kunstenaarsini
tiatief Kipvis te Vlissingen presenteren zich in de Zeeuwse Zaal.
Moritz Ebinger heeft de achterkant en zijkanten van het museum
gebouw bewerkt. The Wall is alleen op afspraak te bewonderen.
De tentoonstelling Liefde in de kunst is vanaf begin augustus te
zien in de dependance te Breda.
Le Secet wordt mogelijk gemaakt door bijdragen van het Fonds
BKVB, provincie Zeeland, Culturele Raad Goes en sponsoren.
Museum Le Secet, Raadhuisstraat 9,'s Heer Arendskerke.
Open: woensdag t/m zondag, 13.00 -18.00 uur en op afspraak.
Toegang: gratis, www.lesecet.nl
71 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4