Wrri MÈr^.% mw^tswHi KUNST EN MENSENRECHTEN? DICHT Bij HUIS BEGINNEN! (uiterst links) Iris de Leeuw, Freedom from Fear (2007); (linksboven) John Philips, World Hug (2010; (linksonder) Bess Frimodig, To let; (rechts) John Philips, Slavery Project. tekst Hans Krabbendam Hoe kan kunst een bijdrage leveren aan de verster king van de mensenrechten in de wereld? Deze vraag stond centraal op een teach-in, een interactief sympo sium dat eind mei 2010 in Middelburg werd belegd. Kunstenaars, onderzoekers en publiek bogen zich over het probleem. Westerlingen koppelen de schendingen van de mensenrechten aan verafgelegen plaatsen en oplossingen worden gezocht in abstracte organisatori sche modellen. Kunst overbrugt zowel de ruimtelijke als de geestelijke afstand. Dan gaat het niet om muse umkunst maar kunst als de stem van gewone, creatieve burgers, die in hun eigen omgeving misstanden aan pakken. Vier Vrijheden Het initiatief om kunstenaars en onderzoekers bij elkaar te brengen kwam van Iris de Leeuw, grafisch kunstenaar uit St. Abtskerke, die haar netwerk van collegae uit de Verenigde Staten, Engeland en Zweden in contact bracht met onderzoekers uit de regio om het thema mensenrechten te exploreren. In boekhan del de Drukkerij in Middelburg waren hun producten te zien. [www.irisdeleeuw.com] Als ontwerper van vier nieuwe posters voor de Vier Vrijheden (van meningsuiting, godsdienst en vrijwa ring van gebrek en van vrees) legde De Leeuw een rechtstreeks verband met de uitreiking van de Four Freedoms Medals op 29 mei 2010. Het symposium werd belegd in het Roosevelt Study Center, het onder zoeksinstituut voor twintigste-eeuwse Amerikaanse geschiedenis in Middelburg. Barbara Oomen, univer sitair hoofddocent Rechten aan de Roosevelt Academy in Middelburg, riep de uitspraak van Eleanor Roose velt in herinnering dat mensenrechten dicht bij huis beginnen, omdat ze anders hun betekenis voor een groter geheel verliezen. Samen met Roosevelt Acade my-student Djeyhoun Ostowar richtte De Leeuw twee websites in om de vrijheidsuitingen van kunstenaars te tonen, een internationale en een Nederlandse vari ant. [www.freedomhouse-art.org, www.cmo.nl/pmre Work Progress Administration Officieel heette de bijeenkomst een teach-in. Deze echo van de jaren zestig gaf aan dat er een lange tra ditie bestaat van vooral grafische ontwerpers die hun creativiteit en expertise in dienst stellen van sociale actiegroepen: buurtbewoners die een puinhoop in een park willen veranderen, onderbetaalde seizoenswer kers die hun situatie willen verbeteren en huurders die hun huisbazen willen aanpakken. Historicus Huub Sanders putte talrijke voorbeelden uit de col lectie van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam waar tienduizenden affi ches, drukwerk, films, illustraties en foto's bewaard worden, [www.iisg.nl1 Bess Frimodig, van oorsprong Zweedse maar werkzaam in Londen, legde uit dat de sociale func tie van kunst altijd met een persoonlijke visie op de samenleving begint, die vormgegeven wordt en in de publieke ruimte gaat werken. Daarom was het 73 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 73