LOS CAMPESINf APLASTARA N LA (links) Favianna Rodriguez tijdens het International Women's Day Event in Vancouver, 2009; (rechts) Amos Kennedy aan de hoog druk proefpers in Italië om te toveren in 'te huur'-plakkaten, waarop de tekort komingen van veel huurcomplexen openbaar worden: de meeste huurders zijn kakkerlakken en je krijgt de vuilnis er gratis bij. De humor werd wel eens verkeerd begrepen: posters voor 'nest-eggs' (appeltjes-voor-de- dorst voor investeerders) werden als aankondigingen van nieuwe winkels gelezen. Op grotere schaal deed John Phillips hetzelfde in de wijk Paddington. In de Paddington Printshop (nu London Print Studio) vonden kunstenaars en buurt verenigingen elkaar. Buurtbewoners deelden hun zor gen, maakten een plan, riepen de hulp in van druk kers om hun project aan te kondigen, de achterban te mobiliseren en hun belangen tegen machtige project ontwikkelaars te verdedigen. Het mooiste voorbeeld was een poster met de publicatie van de telefoonnum mers van dure advocaten die een sociale woonwijk moesten helpen privatiseren, waardoor de opdrachtge ver duizenden ponden aan uurvergoedingen op moest hoesten: een effectief middel om meer openheid te forceren, [www.londonprintstudio.org.uk] In een kort video-interview via Skype vertelde Favianna Rodriguez over haar activiteiten als grafisch kunstenaar in Californië. Als voorzitter van de Taller kunstenaarsprogramma van Franklin D. Roosevelt in de jaren dertig van de twintigste eeuw tegendraads en vernieuwend. Tegendraads, omdat hij investeerde in kunst terwijl de meeste overheden in tijden van eco nomische crisis juist korten op cultuur (Hear! Hear!) Duizenden kunstenaars kregen via de Work Progress Administration een toelage en konden aan de slag gaan. Zijn programma was vernieuwend omdat kunst tegemoet kwam aan de diepgevoelde behoefte om hoop en wanhoop uit te beelden en met anderen te delen, en omdat het grafische kunstenaars uit hun isolement haalde. Commerciële posterproductie popu lariseerde deze kunstvorm. Kunsten bloeiden en het effect ijlde nog decennia na: de samenwerking en kameraadschap, de beschikbaarheid van gereedschap, ruimte en tijd en het aanvaarden van minderheden, vrouwen en immigranten als volwaardige kunste naars, gaf de kunst in Amerika een enorme impuls en bereikte een breed publiek, [www.bessfrimodig.com] Kunst en buurtwerk 'Kunst laat je scherper zien', sprak een Anglicaanse aartsbisschop en Bess brengt dat in de praktijk in haar Londense wijk door 'te koop'-aanplakbiljetten listig 74 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 74