LOS CAMPESINf
APLASTARA N LA
(links) Favianna Rodriguez tijdens het International Women's Day Event in Vancouver, 2009; (rechts) Amos Kennedy aan de hoog
druk proefpers in Italië
om te toveren in 'te huur'-plakkaten, waarop de tekort
komingen van veel huurcomplexen openbaar worden:
de meeste huurders zijn kakkerlakken en je krijgt de
vuilnis er gratis bij. De humor werd wel eens verkeerd
begrepen: posters voor 'nest-eggs' (appeltjes-voor-de-
dorst voor investeerders) werden als aankondigingen
van nieuwe winkels gelezen.
Op grotere schaal deed John Phillips hetzelfde in
de wijk Paddington. In de Paddington Printshop (nu
London Print Studio) vonden kunstenaars en buurt
verenigingen elkaar. Buurtbewoners deelden hun zor
gen, maakten een plan, riepen de hulp in van druk
kers om hun project aan te kondigen, de achterban te
mobiliseren en hun belangen tegen machtige project
ontwikkelaars te verdedigen. Het mooiste voorbeeld
was een poster met de publicatie van de telefoonnum
mers van dure advocaten die een sociale woonwijk
moesten helpen privatiseren, waardoor de opdrachtge
ver duizenden ponden aan uurvergoedingen op moest
hoesten: een effectief middel om meer openheid te
forceren, [www.londonprintstudio.org.uk]
In een kort video-interview via Skype vertelde
Favianna Rodriguez over haar activiteiten als grafisch
kunstenaar in Californië. Als voorzitter van de Taller
kunstenaarsprogramma van Franklin D. Roosevelt in
de jaren dertig van de twintigste eeuw tegendraads en
vernieuwend. Tegendraads, omdat hij investeerde in
kunst terwijl de meeste overheden in tijden van eco
nomische crisis juist korten op cultuur (Hear! Hear!)
Duizenden kunstenaars kregen via de Work Progress
Administration een toelage en konden aan de slag
gaan. Zijn programma was vernieuwend omdat kunst
tegemoet kwam aan de diepgevoelde behoefte om
hoop en wanhoop uit te beelden en met anderen te
delen, en omdat het grafische kunstenaars uit hun
isolement haalde. Commerciële posterproductie popu
lariseerde deze kunstvorm. Kunsten bloeiden en het
effect ijlde nog decennia na: de samenwerking en
kameraadschap, de beschikbaarheid van gereedschap,
ruimte en tijd en het aanvaarden van minderheden,
vrouwen en immigranten als volwaardige kunste
naars, gaf de kunst in Amerika een enorme impuls en
bereikte een breed publiek, [www.bessfrimodig.com]
Kunst en buurtwerk
'Kunst laat je scherper zien', sprak een Anglicaanse
aartsbisschop en Bess brengt dat in de praktijk in haar
Londense wijk door 'te koop'-aanplakbiljetten listig
74 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4