Coese Sas Omdat Ingrid altijd op zoek is naar verbintenissen en zelf via haar gedichten de kunst van het geschreven woord zoekt, wilde zij haar project verbinden aan literatuur. Zij heeft daarom schrijvers uitgenodigd die zich verbonden voelen met 't Sas, met Zeeland, met de natuur. Zo zullen woestijnreizigster en schrijfster Arita Baaijens (20 juni), schrijver en boerderijdeskun dige Gerard Smallegange (18 juli) en auteur en oud- Goesenaar Oek de Jong (29 augustus) iets over hun werk vertellen. Oek de Jong draagt voor uit zijn nog ongepubliceerde roman. Ingrid: 'Ik herinner mij mijn ontmoeting met Oek de Jong op een feestje van vrienden in Amsterdam in 2008 waar we tot in de late uren driftig praatten over onder andere het Sas van Goes. Hij vertelde mij toen dat hij met een boek bezig was waarin hij terugging naar zijn jeugd en waarvan grote delen zich afspelen aan het Goese Sas. Toen ik zeker wist dat ik schrijvers kon uitnodigen voor het project, wist ik meteen dat ik Oek de Jong zou vragen.' Gerard Smallegange blijkt zowel van Ingrid als van Oek een bekende te zijn. Ingrid: 'In 2004 heeft hij mijn expositie "Dansende Stoepa's" geopend in de Mariakerk van Nisse. Gerard Smallegange is een rasverteller, die alles weet over boerderijen, stelles, schapen en schuren. Hij schrijft en vertelt over het leven op en rond 't Hof.' Ingrid: 'In het begin van de jaren negentig ont moette ik de woestijnreizigster en schrijfster Arita Baaijens op een lezing die ze in Middelburg hield. Zij inspireerde mij tot het maken van mijn eerste woes- tijnreis naar Jemen. Later zouden onze wegen elkaar weer kruisen. Zij vertelt over haar zoektocht naar het paradijs: het mythische koninkrijk Shambala.' In 2008 vond Arita die plek in de ruige Altai-bergen in zuidwest-Siberië, een afgelegen gebied met besneeuw de pieken, opaalkleurige gletsjermeren met bergbos sen, beren en wolven. Dansende Stoepa's Ingrid reist veel naar oerplekken zoals de oorsprong van de Ganges, de Himalaya en de woestijnen van Jemen en Jordanië waar zij, op zoek naar de essen tie van pure verbindingen, de eenvoud en noodzaak van het leven ervaart. Ook de architectuur in deze gebieden inspireert haar, maar zij probeert altijd weer een verbinding te leggen met haar westerse, Zeeuwse achtergrond. Dit was duidelijk te zien bij an boven naar beneden) Ingrid van de Linde; Windhuis, 2010, rvs, inoxgaas en schapenwol, h. 80 x 0 220 cm; Strotol, 2010, ijzer en stro, h. 265 x 0 265 cm; Strotol bij schaapskooi. 78 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 78