Ingrid van de Linde, Maskers2010, inoxgaas, rvs en paardenhaar, 40 x 30 cm. haar project Dansende Stoepa's (2004) in Nisse. Haar installatie Erotiek onder de baleinen uit 2005 is het product van haar verblijf in Varanassi (India). Zij raakte daar gefascineerd door oude vruchtbaar heidsrituelen. 'Mijn bevindingen combineerde ik met de geschiedenis van mijn woonplek in de oude stadshaven van Goes waar vroeger een visafslag was. Vis en de symboliek van vruchtbaarheid heb ik hier samengebracht in een grote fuikvorm van wilgente nen waarvan ik de binnenfuik van repen flanel heb gebreid. Verder maakte ik een crinoline van licht metaal, geïnspireerd door de stoepavorm. De baleinen refereren aan de geschiedenis van de crinoline die vroeger gemaakt werd van walvisbaleinen.' Een tocht naar de oorsprong van de Ganges, bracht een verdere gelaagdheid in haar werk. Een aantal objecten ontstaat, waarin Ingrid de leegte tracht te vangen, te omhullen 'als speelbal voor mijn levensgeesten'. Een serie maskers was het resultaat. 'De maskers staan voor transparantie. Met de maskers stel ik me de vraag, wat is werkelijk en wat niet. Een transparant masker laat zien wie je bent, geeft een doorkijk naar wie je bent. Het masker is androgyn; alle vrouwelijke en mannelijke kanten vloeien samen. Leeftijd verdwijnt, verleden en toekomst. De ziel, de ogen blijven verborgen. Het masker en zijn drager behouden de magie. Zonder ogen, zonder vorm raak je aan wat er altijd is: de ultieme leegte.' Voor meer informatie zie: www.kanaalkunstgoes.nl en www.ingridvandelinde.nl 79 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 79