invalshoeken (zoals 'stad en platteland', 'openheid en
geslotenheid', 'natuur en de mens') waaraan de tekst
aandacht dient te besteden. Is ook dit, gecombineerd
met diezelfde eis van toegankelijkheid, niet een erg
moeilijke opdracht? Prehistoricus drs. Hans Jonge-
pier, coauteur van deel i, vindt van niet. Sommige
moeilijkheden lossen zich vanzelf op, denkt hij: 'De
invalshoek "natuur en mens" is verweven met mijn
teksten. Zeker voor de prehistorie geldt dat de mens
in grote mate afhankelijk was van de natuur en het
landschap. Sommige andere invalshoeken zijn op
mijn verhaal veel minder of zelfs niet van toepas
sing. Bovendien vind ik het wel prettig om voor een
publiek van havo-niveau te schrijven. We hebben de
afspraak gemaakt dat er niet te veel vakjargon mag
doorklinken. Een voorbeeld: de term "breedspectrum-
economie", voor een archeoloog een gewoon woord,
kun je vertalen met de omschrijving dat de voed
selvoorziening zeer divers was. Aan de andere kant
ontkom je af en toe niet aan een technische term als
paleolithicum.'
Nieuwe kennis
Behalve het bieden van meer samenhang moeten
de vier boeken een visie tentoonspreiden over de
Zeeuwse geschiedenis, benadrukt projectleider
Brusse. De Zeeuwse geschiedenis zal bovendien
in een breed perspectief worden geplaatst, zoals de
positie ten opzichte van de Zuidelijke en Noordelijke
Nederlanden, de Republiek, Scheldedelta en Europa.
'De provincie was geen eiland', zegt hij. 'De boeken
moeten the state of the art weergeven en tevens een
goed naslagwerk worden, opdat eenieder die onder
zoek wil doen of even iets wil nakijken, eerst deze
delen uit de kast pakt. Wetenschappelijke verantwoor
ding betekent vooral dat er een notenapparaat wordt
opgenomen, zodat iedereen kan nagaan waar de ken
nis vandaan komt.'
Een eerdere poging om een integrale geschied
schrijving van Zeeland van de grond te krijgen is
ondernomen in de jaren tachtig; deze strandde
wegens onvoldoende vooronderzoek en te veel hiaten
in de archiefbronnen. Marlies Jongejan, vicevoorzitter
85 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4