ADVERTENTIES IN HET ZT een halve eeuw aandachttrekkers door MARCEL MIGO In de eerste acht jaargangen verscheen er geen enkele advertentie in het Zeeuws Tijdschrift. Pas in 1959 duikt er voor het eerst eentje op, weer acht jaar later telt het ZT maar liefst 19 advertentiepagina's. Vergelijk je ze met de huidige advertenties dan valt op dat ze er compleet anders uitzien. Zeer sober, weinig opvallend, weinig prikkelend. De ontwikkeling van de advertenties zegt natuurlijk in de eerste plaats vooral iets over de adver teerders zelf, maar ook iets over het (imago van het) ZT. Trends en keerpunten In de loop der tijd zien we dat er meer advertenties verschijnen van het midden- en kleinbedrijf terwijl de overheden het juist rustiger aan doen. Gemeenten adverteren tegenwoordig nauwelijks meer, terwijl in het verleden (jaren zestig) tientallen gemeenten dat wel deden. Vanaf 1987 vallen de advertenties van Drukkerij Den Boer - die toen het ZT drukte - enorm op. Hoe wel alle jarentachtig-jaargangen geheel in zwart-wit verschijnen, treffen we in deze advertenties opvallende kleurvlakken aan. Het past in de trend van die periode (eind jaren tachtig) om zo veel mogelijk - met behulp van grafische 'trucs' en ludieke slogans - de aandacht te trekken. Tot halverwege de jaren tachtig bevatten veel advertenties grote lappen tekst, subtiele woordvondsten en uitgebreide explicaties. Koninklijk Kweekbedrijf en Zaadhandel D.J. van der Have NV (adverteerder van 1964 tot en met 1990) licht in een advertentie uit 1985 bijvoorbeeld tot in detail de introductie van een nieuwe tarwesoort toe, terwijl het enkele jaren later kiest voor een bijna paginagrote foto met erboven in een grote let ter 'Know-how verpakt als zaaizaad'. Aandacht trekken is ook het devies in de jaren negentig. Door grote foto's, vette koppen en meer humor. De lezer wordt steeds directer aangesproken, zoals in de advertenties van DOW: 'Heeft u zich ooit afgevraagd waarom uw dashboard niet smelt?' (ZT 47 (3:997) 4) °f Zeelandia: 'Wel eens een bakker zien vis sen?' (ZT 51 (2001) 1). Zeelandia Bakkerijgrondstoffen is overigens een van de trouwste adverteerders in het ZT. Het bedrijf adverteert vanaf 1988 tot op heden. In de laatste tien jaar zien we de opmaak van de meeste advertenties subtieler en rustiger worden. Opvallend is dat de advertenties tegenwoordig Zeeuw- ser zijn dan met name in de jaren zestig en zeventig het geval was. Vrijwel alle recente adverteerders zijn in Zeeland gevestigd. Paringsdans van de zeehavens Een interessante illustratie van een zich ontwikkelende organisatie zien we in de advertenties van Zeeland Seaports, of eigenlijk: de voorgangers daarvan. Al vanaf 1976 adverteren de dan nog (met elkaar concurre rende) 'autonome' havenschappen. In 1976 hebben ze een gezamenlijke advertentie, maar al in het jaar ema weken ze langzaam van elkaar los. Nog enige tijd staan ze wel op dezelfde pagina, maar vooral in de jaren tach tig gaan ze qua vormgeving steeds meer verschillen. Pas vanaf 1990 zijn ze weer even groot en meer gelij kend en staan ze weer netjes onder elkaar. Van 1994 tot z997 verdwijnt Terneuzen tijdelijk van het toneel, maar vanaf 1997 is Zeeland Seaports er - tot op de dag van vandaag - bij. De eerste gezamenlijke jaren benadrukte het nieuwe havenschap de samengang. De ruimte werd bijna geheel in beslag genomen door de slogan 'Samen Sterk'. In de jaren erna werd daar niet meer over gerept en legde het havenschap meer nadruk op de sterke kanten van de Zeeuwse havens. Van 1964 tot en met 1989 troffen we in bijna elk nummer ook een paginagrote advertentie aan van de Kanaalzone. Gemiddeld om de vijf jaar wijzigde de kop van 'Industriegebied met grote toekomst', via 'Kent u de Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaanderen' tot 'wonen en werken in de dynamische Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaanderen'. Actiever advertentiebeleid Pas in 1990 treffen we voor het eerst een advertentie aan van onszelf. Het gaat om een bescheiden abon neewervingsactie. Echt vaak herhaalt zich dat niet (nog viermaal). In 2000 wordt aandacht gevraagd voor 90 Zeeuws Tijdschrift 2010 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 90