Pastorale scène in een landschap met duinen. Fragment Markées Minnaarmanuscript, 1743. Minnaarmanuscript Meer bewijs voor die stelling wordt geleverd door een manuscript van vier bladen uit 1743 (folio 36,5 x 22 cm) dat onlangs op de markt kwam met als titel Vreugde galm uytgeblasen op het hooft van de deugt lievende yujfr. Me yuffr. Elisabeth van de Coppello ter occasie van haar intreding in haar twintigste iaar op den XVI van Loumaend MDCCXXXX111. Volgens de beschrijving is het een 'Presentation manuscript by a young man, Jacob Willemsen Meeusen, to his beloved Elisabeth van de Coppello at her 20St birthday on 16 January 1743. The manuscript was probably made by order of Meeusen, the groom to be, by a professional drawing master and artist, who signed himself: "fecit Cornelis Marke", both on title and on the colophon. This artist, known as Comelis Markéee was active in Middelburg from ca. 1740 till 1765. Several other works by him are known [...they] have been on the market recently and have fetched very high prices' (www.forumrarebooks.com). Volgens een specialist op het terrein van boekbinden is het een zeer zeldzaam exemplaar dat hij nog niet eerder in zijn lange car rière had gezien.11 De vraagprijs van dit unieke werk - door mij Minnaarmanuscript gedoopt - bedraagt dan ook 6.500 euro. Zulk soort gelegenheidswerk rond ritu ele gebeurtenissen als trouwerijen en geboorten gaat meestal na een a twee generaties verloren. Hoogst waarschijnlijk is dat Markée veel van zulk werk heeft gemaakt dat de tand des tijds niet heeft doorstaan. Dat geldt waarschijnlijk ook voor het overgrote deel van zijn manuscripten die uit elkaar gehaald zijn en waarvan de afbeeldingen apart zijn verkocht. Een voorbeeld daarvan is een aquarel van ridderspoor uit 'Naauwkeurige Verzameling van Europesche Insekten alles naauwkeurig geschetst en geschildert' dat zich nu in de Oak Spring Garden Library in Upperville (USA) bevindt.12 Er zullen nog wel meer tekeningen van hem opduiken na het verschijnen van deze publicatie omdat zijn werk nu beter herkend zal worden. Aan het jaartal, 1743, waarin hij het manuscript maakte, kan afgeleid worden dat hij al langer actief was dan werd aangenomen, wellicht zelfs langer dan 1740 zoals de auteur van bovenstaande beschrijving meent en het is volgens hem een 'Well preserved 18th-century illuminated manuscript' (www.forum- rearebooks.com). Wie het werk ziet, beseft dat hij hier te maken heeft met een volleerd illuminator. Dit betekent dat Markée al minstens tien jaar professio neel bezig moet zijn geweest. Om als meester tot het Sint Lucasgilde te worden toegelaten, moest Markée minstens 25 jaar oud zijn. Hetzelfde gold voor het gilde van boekdrukkers, -binders en -verkopers van Middelburg (Wiggers, 2001, p. 9). Hieruit kan worden afgeleid dat hij tussen 1705 en 1715 is geboren. De kunsthandelaar gaf toestemming de afbeeldin gen in deze inleiding op te nemen zodat er nu sprake is van de uitgave van niet één maar twee manus cripten van Markée. Ook bevat het manuscript een aquarel van een pastorale scene in een landschap met duinen die weer een ander aspect van Markées aqua relleren laat zien. Een toevoeging is een met kleine aquarellen opgesierde lijst van cadeaus die het bruids paar had gekregen. Die zou van Markée kunnen zijn maar dat is niet geheel zeker. In deze context is een aquarel van een zak met het monogram van de Kamer li Zeeuws Tijdschrift 2010 3-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2010 | | pagina 11