mAtthAü!
Affiche voor de eerste uitvoering van de Matthaus-Passion in
Aardenburg in 1954. Archief BCA.
AARDfNMJRG
ér «Jrif *nVi VUmAm* J hi* JU
<U M T..L f—r—MUU «Cp F* o»i
wW - .L i pLffl m,
ruif wJi ww j»A*iUiuJ u'r iwi il«
Wj*I' JhA rfiw AmJInd Ar W kiw Jlq |J f. am
I Cf 4.> «Am r. Im
13* S« ÈAAF5KEKK
In W -Aur Jr AwJbn M $l ^.y«Uj |r (JW pMÉikj. Vw
Fm-.WiSm/ Blinf/ Jra \'»m«mn W *>jè#r ppfp |rtlil
f^Jm fri Kr—p#»*. Julp n floniAtn M* ktt hri Lé I—
11 J "•W* ifAirtipfcip ..«.f l i g^uiii 1
k A iipkiy nn r Wf h Jm I ^h1 /JU., p j. p>
,1. IA mfi g>4*«J ■>'Pi'*rt«i1il brwi/ bH k ktm'mi m
41 IMV Imjfc Nnurptf PW t»S» f-f-Ml U! -qb A lnf..qA
>k. Ar fiv5*p 'Wl w*r -Hft MeArtCn-J u>mU
<Stoomtrarn-Mi|.
^Br«ken5-
^W2aldeglv?m
Uw adre* vc>or hel huren van
Cfntpc: AiW«HBURGl(Wb^)T*l 13*
CV LH_
St. BAAfSkepV
TC
AAQÖenBUPC
^Dr fcjgll. rl|
J»" pr» ijr-'ï-rppf ra
4? MtfillMl FlIUl TM lA-rd
StlwM IL-h II vmirp* wéBl
1M irtJW £Fili- Wni-li ra nan
AfaaWiLii ««4* hurr- pnvlra
l» iLmii ml I» /iT'Micf
Vl«t4ntn wmlri fnikhi In
■W1 4hUi «WUhL* al»- k
.IwnUnLl^ k«n, rJlr,
'km tn.mjr Rh TaJ H-«ial«!
i r AFWIL u. .Lh vn C
F*.
*1
lp Kakl alliaia ki I !m ia a^a
iMtoM veekJ
.u|K lKy
willy sjw 1*
f.llMpiwi lifrl iTfliMf*
cj.«Tku hdoccIkJ
pn n-ictv
Irr* w +M
lco uonwmi
U, («UI «a lUi p«H
JJKC. iWiUWtlill Lcvw - V
ncMft-toll t
Mhh in Jfl> hlJl'H lihini
P#CI
De eerste uitvoering
Van Egmond was door de suggestie van predikant
Pennings geïnteresseerd geraakt. Zijn administrator
en ook impresario Verweij informeerde in 1951 bij
ds. Blom van de Nederlands-hervormde Gemeente
Aardenburg naar de mogelijkheden van een uitvoe
ring. Deze liet hem weten dat daarvan geen sprake
kon zijn zolang de kerk nog werd gerestaureerd, maar
daarna was er zeker over te spreken. In 1953 besloot
Van Egmond, hoewel aan het herstel van de hoofd
toren nog begonnen moest worden, met medewer
king van een aantal plaatselijke enthousiastelingen,
het erop te wagen. Niet alleen de uitstekende akoes
tiek, maar ook de grote lengte van de kerk spraken
hem aan. Bij een hooggeplaatst podium in het koor
zouden de meeste bezoekers de solisten, het koor en
het orkest goed tot voldoende kunnen horen en zien.
Op 24 juni 1953 kondigde de PZC dan ook ver
wachtingsvol aan: 'Naar wij vernemen staat het thans
vast dat op Goede Vrijdag 1954 in de St. Bavokerk te
Aardenburg de Mattheus Passion zal worden uitge
voerd door de Amsterdamse Oratoriumvereniging.
Met solisten uit binnen- en buitenland worden nog
onderhandelingen gevoerd. De uitvoering zal onder
ïo Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2
leiding staan van de organist Piet van Egmond. De
kerkvoogdij der Nederlands Hervormde Gemeente te
Aardenburg hoopt, dat de uitvoering ook in Aarden
burg een jaarlijkse traditie zal worden.' En een maand
later, op 29 juli: 'Men is thans reeds druk bezig met
de organisatie van de Matthaus-Passion van Joh. S.
Bach, die voor het eerst in de Ned. Hervormde "Sint
Baafskerk" te Aardenburg zal worden uitgevoerd op
Goede Vrijdag '54. Een organisatie-commissie is inge
steld. Belangstellenden kunnen donateur worden.'
Driekwart jaar later werd de verwachting reali
teit en ging de Matthaus-Passion in Aardenburg in
première. Niet op Goede Vrijdag overigens, maar op
Palmzondag n april, om 13.30 precies. De uitvoeren
den, de solisten Heieen Verkley, Aafje Heynis, Willy
Van Hese, Caspar Bröcheler, Jan Rietveld, Leo Rom-
merts, het Amsterdamse Oratoriumkoor, het knapen
koor 'Vredescholen' uit Amsterdam en het Noord-Hol
lands Philharmonisch Orkest, hadden veel Matthaus-
ervaring. In totaal ging het om rond de 250 personen.
Allen moesten zij een plek krijgen in het koor en de
ruimte vóór de voorste kerkbanken. Dat leidde niet
alleen tot de nodige plaatsingsmoeilijkheden maar
ook tot problemen in de intonatie en kleuring van de