i t \y
5-passion m4
H 1 i m m i
Mt -Tdpfrn -4 n. PAINZUNOAG
ulF Iwv* 1- St IL«r4*A ir A .i J.
Jh«l l-^B, mtJl w iKl*.
LV 1 an
lt> JJJf! >LOLgi»
jAcq. modiTiijwT
,r—«
lltAH-lUrf E'Lks-iillL m JAit LUYh'^ï
fLm
>111 hcsarwQfl
L-lt lot üDunB«'n
-V -'—L J.J
I« A lev -CdKlleVK
IMPt I44.0C* IP A iCm
tifei|T»A»«nO*ii«Ch 0*kc*»
Wi tfpji—I II I.V laianjav IU*^ivil
\ah ci^mon.1
K.m-mm m> iq Or .ji..ra
h"nWrp r4*. nr4.i*4|liur fa i
Alp pM 4*- kfcM.
I Irf bw*au Vmbnit fer Krxjfr I
lift bgaui MmiIi-p imJm fk—kr w Kfc.iL 1J Dtpi* At Mm
IUm..!! i. ffcfafa*
fu P. ln|T|*r vliai^n ll*4|-Ml Ji
Ki^k-PVJ LlPfUJ fr T. J. Il««4 ll M44<ft»*T
iimIiim TV+LLmi
IWLLai F-. P. JL A. fa-J- - Tpwwi
in I Ll I '■■III VVraldiul |1 A*4**fa»T IJ mi 'fa r«4
W 0 Afrf TlA fA 016? I 3 IHT N1 A. *-,1
15- pwm An pL*n im
BffiSTE RANG f *- «I w
tw&pe rawi r 3. .i u. v!
L.AJiL't KANG I LI* mf Fh. ll
>THOI_WtEN f X- 4 |,fc h> l»ri. hi r»^<i4Mr
Ov* rp£>^IC4ii m c4>'t« w« ka™ wrmfTijm «li
miii mn rvh rfJkf •J| A- "v-siii^—rr^pa>3- mXvmm
p 4> «-«A 11**1
MCT KHW VHL WArttt
dfawtr ii I' M<Jri Ippi
tin I 111 - 0H I Ifll Tw ifawi-u-
nir,
l"1""' ■■•p J» hmiipiii. I«tb4 hb
Lijl rffAwbm ii*r u4ht tin L
KMM ~/j' la n—(a IL j ill an
1 apPi Bwik™ lb» 41 ml Ii i
A |T*Jl ai hl IV I I fl t"
■Ml f 1-Vu 4ti |4m M tBP"
rwfa i.Uiaaa
r P. ri I nialrr iLyn ifa mtr* InUiri IIT*T ipfi I, »-f"Y
ram IV I j. fa larlj ki -p-TiL-f «rt
Rilllia.au tlaaw I I "I* PIP ifa LvkuPtn BnjWfa
V.I|*J|« Wuia ll -ll VSM.I r, 14 Am** -jr K*1«n Aam*
PM fc-i-^L—s M«il 1 Ihuwr
IIIT JAtlKOMTtE"
M oipiH«i' BbeIi*ir-frtr^n
tpwlp fT" plrrJlMI "I fa Si HlAplk 1" i*
y M A. C VAN DONCENL p-h.
j. I. Ktte¥HJ_ imAt
M. KIUYS
P BEUN.
L S fiLOM
W M ÉftUTOOOtJe
C (BAk AV
P K.«»MAN
J p Sj ^-ÏE»
iWph
R£)U3t PtóiHÜ VANOLnHiMi
J^lDCS^AUJL OiwimiH rrp
Vk'aaf VI <11! h frr-rm
AtH VAN AtTHI fW MUb
i£aN ijrpEMS.
k'aCla
I RUPflO MARfJLtt I* 4A
FAKL h
J WmiTKlCfc fir V V V Ar
hv
Pi J Pr H W« VrV1.VV>.
Fm FJm •- Bw
A LML IMSNË. m ii (.'«IM
Ir
J. OE «U.iKR AFRE Nmm. M
M LHtOU. li *Jk fca f
tanm ip llnpp.
F l:f ■villi! f" i fliJi,
lUiL
Ft li«!Fi;rs r«J JL tVmA~
III Ait, la Raw
tl HATTELAËRkL i*
ROMDOUTfL .V^-i K-OL
V SA.ÜMt: a* Cm*
NUph-* P VANDfS ï**5T.\PT
t. Bo#
JL VOHt'lST.
t II jiaPi Pi"*" NpJLJspJ
Ar. A I C LH CASH
iROOT. Cw iiB"i' JL fi«p^
Ml Or A P J M MKS trif Vr
nJI ,GpC m^hi V—
J CJLt-J.
A UEVBOOfiDftl- b-LO-
G JANSM JW» drt IfnrvftlH
F VAN RUSCVELT. Van J
MhJwHTTw^ lTvf*,li,n
A F.J .«KNOUPtS, GlT-Bv
NL*Tv SI Fh'M IFSTÖN JL^-
IL I E [I S VAN FjOWkJNTr
H,Vi *XX TOT HhSiVCTiMAM-"
fa p i f r-. .WLi.
A. IL H.d IM JIJ:..V*™,(^Fp
Sb K HOEKZEMA J
P. F VAN FKXjmTM. FW
IP .STu»
b. C K.VPSFNBF»", fJL V.p. Hi
J V vJUJL VImk-p
J. MUS. Num. i. TWLm
M ,1 VFfljtfUN.YF.il., i
Wala4auapCpi
d m vEitMFrr. f.p iii'i
TiMib n
Programma van de eerste uitvoering van de Matthaus-Passion in Aardenburg in 1954. Archief BCA.
onderlinge stemmen en instrumenten. Vóór hen en
met de rug naar het publiek stond, geheel in de tra
ditie van de bewonderde Mengelberg en hoog op een
katheder, Piet van Egmond. Bij hem berustte de alge
mene muzikale leiding.
Een citaat uit het eerste programmaboekje vat het
enthousiasme van de organisatie nog eens samen: 'De
rijke traditie, elk jaar in de Paastijd een uitvoering van
de Matthaus Passion van Johann S. Bach te verzor
gen, waarvan onze grote steden en vooral Amsterdam
reeds jaren genieten, kan thans ook in Zeeuwsch
Vlaanderen worden gesticht Een evenement van
ongekend cultureel belang wordt ons als het ware
thuis gebracht althans in Uwe omgeving.'
Het Bach-Comité Aardenburg
Zonder de zojuist genoemde Bachbewonderaars zou
het evenement niet gehouden zijn. Zij richtten in
1953 in de consistoriekamer van de Sint-Baafskerk het
Bach-comité Aardenburg op. Tegelijkertijd werd beslo
ten dat het comité niet zou bestaan uit uitsluitend
hervormden (de gedeeltelijke eigenaars van de Sint-
Baafskerk), maar ook - in de woorden van predikant
Blom - 'andersdenkenden op te nemen'. Dat bleek
onder meer uit het feit dat tot ere-voorzitter werd
gekozen de katholieke burgemeester van Aardenburg,
Sjef van Dongen.
Het Bach-Comité Aardenburg (BCA) verzorgde
de gehele organisatie ter plaatse, dat wil zeggen: de
financiering van de uitvoering, de promotie, de kaart
verkoop, de inrichting van de kerk en de verzorging
en het verblijf van de uitvoerenden. 'Voorwaar geen
kleinigheid!', aldus A. Goossens, BCA-secretaris
vanaf 1957. Het comité contracteerde zelf geen mede
werkers, dat deed het Amsterdamse Oratoriumkoor
(AO), in het bijzonder secretaris Ina van Egmond
(de echtgenote van de dirigent). Het was de taak van
deze AO-contractanten drie Matthaus-uitvoeringen,
waarvan één in Aardenburg, in goede banen te leiden.
Het plaatselijk comité was in samenspraak met hen
verantwoordelijk voor de technische voorzieningen en
leverde vrijwilligers: voor de inrichting van de kerk,
het podium, de stoelen, de verwarming, voldoende
parkeerplaatsen, bebording enzovoorts.
Daarnaast diende het BCA te zorgen voor promo
tie en publiciteit. Dat gebeurde door de verspreiding
van folders, affiches, berichten in de kranten en
via het contactennetwerk van de comitéleden. Ook
li Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2