Er was veel waardering voor de wijze waarop Van
Egmond Bachs Matthaus-Passion in Aardenburg
bracht, zowel bij de toehoorders als de recensenten.
De belangstelling voor de uitvoeringen groeide met
de jaren. Hij slaagde erin de Sint-Baafskerk vol te
krijgen, 'mudvol' zelfs, in de woorden van BCA-
bestuurslid Cuelenaere. Toch was er ook kritiek.
Vooral de meer progressieve muziekkenners gruwden
van het massale koor en orkest, zijn hyperdramati-
sche, brede, slepende, laat-negentiende-eeuwse stijl en
de coupures in de compositie. Een briefschrijver vroeg
zich af 'of dhr. van Egmond niet liever eerst zijn haar
in plaats van de Matthaus-Passion coupeerde'. Een
recensent stelde: 'Van Egmonds visie is niet wezenlijk
anders dan die van voorgangers als Mengelberg en
in België De Vocht: een romantische, oververzadigde
en stilistisch absoluut achterhaalde interpretatie
een museumstuk, maar dan wel een goed geconser
veerd werk.' De kritiek was niet nieuw, zij had bijna
een halve eeuw eerder Mengelberg al getroffen en
had toen aanleiding gegeven tot de oprichting van
de Nederlandse Bachvereniging (NBV). Van Egmond
15 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2