Er was veel waardering voor de wijze waarop Van Egmond Bachs Matthaus-Passion in Aardenburg bracht, zowel bij de toehoorders als de recensenten. De belangstelling voor de uitvoeringen groeide met de jaren. Hij slaagde erin de Sint-Baafskerk vol te krijgen, 'mudvol' zelfs, in de woorden van BCA- bestuurslid Cuelenaere. Toch was er ook kritiek. Vooral de meer progressieve muziekkenners gruwden van het massale koor en orkest, zijn hyperdramati- sche, brede, slepende, laat-negentiende-eeuwse stijl en de coupures in de compositie. Een briefschrijver vroeg zich af 'of dhr. van Egmond niet liever eerst zijn haar in plaats van de Matthaus-Passion coupeerde'. Een recensent stelde: 'Van Egmonds visie is niet wezenlijk anders dan die van voorgangers als Mengelberg en in België De Vocht: een romantische, oververzadigde en stilistisch absoluut achterhaalde interpretatie een museumstuk, maar dan wel een goed geconser veerd werk.' De kritiek was niet nieuw, zij had bijna een halve eeuw eerder Mengelberg al getroffen en had toen aanleiding gegeven tot de oprichting van de Nederlandse Bachvereniging (NBV). Van Egmond 15 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 15