u
(linkse en rechtse pagina) De Sint-Baafskerk in Aardenburg. Foto: Niek Beeke.
delijk opzicht dus een vooruitgang. De NBV was even
eens content en dankte het BCA voor 'een perfecte
organisatie'. Toch waren er weer financiële zorgen.
De uitvoeringskosten waren beduidend hoger dan in
het verleden. Het BCA zag zich dan ook gedwongen
om opnieuw de toegangsprijzen te verhogen, maar
dan nog had het op een begroting van bijna 22.500
gulden een tekort van 7750 gulden. Gelukkig spron
gen enkele sponsors en de overheid bij en konden de
problemen worden opgelost.
Het conflictjaar 1983
In de jaren daarna bleef Charles De Wolff de uitvoe
ringen in Aardenburg verzorgen, steeds ruim een
week na die in de Grote Kerk in Naarden. Na een
tijdelijke 'dip' bij de eerste uitvoering steeg in de loop
der jaren het aantal bezoekers weer. Zo waren er 841
bezoekers in 1976. De banden met de NBV werden
intussen steeds nauwer. Er klonken in de late jaren
zeventig en begin jaren tachtig ook kritische geluiden,
vooral over de uitvoeringsstijl van De Wolff en de kwa
liteit van de solisten en orkestleden. Hoewel de meer
derheid zijn Matthaus apprecieerde, vonden som
migen dat de echte Bach te weinig hoorbaar was. De
voornaamste kritiekpunten waren: te weinig stijleigen,
niet authentiek genoeg, eigenaardige en te moderne
frasering en articulatie. Met de keuze van de solisten
was niet iedereen het eens en er werd een groot ver
schil tussen de kwaliteit van de solisten opgemerkt.
In 1983 brak er enigszins om vergelijkbare rede
nen een conflict uit tussen het bestuur van de NBV
en haar vaste dirigent. Het bestuur verweet De Wolff
artistieke stilstand en het negeren van nieuwe ontwik
kelingen en inzichten op het gebied van de uitvoe-
18 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2