u (linkse en rechtse pagina) De Sint-Baafskerk in Aardenburg. Foto: Niek Beeke. delijk opzicht dus een vooruitgang. De NBV was even eens content en dankte het BCA voor 'een perfecte organisatie'. Toch waren er weer financiële zorgen. De uitvoeringskosten waren beduidend hoger dan in het verleden. Het BCA zag zich dan ook gedwongen om opnieuw de toegangsprijzen te verhogen, maar dan nog had het op een begroting van bijna 22.500 gulden een tekort van 7750 gulden. Gelukkig spron gen enkele sponsors en de overheid bij en konden de problemen worden opgelost. Het conflictjaar 1983 In de jaren daarna bleef Charles De Wolff de uitvoe ringen in Aardenburg verzorgen, steeds ruim een week na die in de Grote Kerk in Naarden. Na een tijdelijke 'dip' bij de eerste uitvoering steeg in de loop der jaren het aantal bezoekers weer. Zo waren er 841 bezoekers in 1976. De banden met de NBV werden intussen steeds nauwer. Er klonken in de late jaren zeventig en begin jaren tachtig ook kritische geluiden, vooral over de uitvoeringsstijl van De Wolff en de kwa liteit van de solisten en orkestleden. Hoewel de meer derheid zijn Matthaus apprecieerde, vonden som migen dat de echte Bach te weinig hoorbaar was. De voornaamste kritiekpunten waren: te weinig stijleigen, niet authentiek genoeg, eigenaardige en te moderne frasering en articulatie. Met de keuze van de solisten was niet iedereen het eens en er werd een groot ver schil tussen de kwaliteit van de solisten opgemerkt. In 1983 brak er enigszins om vergelijkbare rede nen een conflict uit tussen het bestuur van de NBV en haar vaste dirigent. Het bestuur verweet De Wolff artistieke stilstand en het negeren van nieuwe ontwik kelingen en inzichten op het gebied van de uitvoe- 18 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 18