Sint-Baafskerk in Aardenburg. Foto: Niek Beeke.
het kaartenbureau van de BCA. Er is een strakke
werkplanning. Zo is precies bekend wanneer podium
onderdelen aankomen, wanneer opgebouwd wordt,
wanneer de uitvoerenden arriveren, wanneer de
akoestiekrepetities plaatsvinden enzovoorts. Zonder
zo'n werkschema zou de organisatie snel in het hon
derd lopen.
De financiering van de Matthaus-Passion blijft
problematisch. Vooral de kosten van de uitvoerenden
(honorering, vervoer, transport, séjour) zijn voortdu
rend gestegen. Dat geldt ook voor andere kosten zoals
drukwerk, huur, schoonmaak en verwarming van
het kerkgebouw. Er kon weliswaar gerekend worden
op overheidssubsidies maar die dekken slechts een
deel van de tekorten. Overheidsbezuinigingen treffen
bovendien doorgaans het eerst de culturele sector en
ook een muziekevenement als de Matthaus-Passion
lijdt daaronder. Vanaf het allereerste begin is er na
aftrek van verkoop van entreebewijzen, tekstboekjes
en advertenties, sprake geweest van een nadelig saldo.
Slechts met veel moeite en inzet zijn deze door de op
elkaar volgende besturen weggewerkt kunnen worden.
Steeds meer wordt met succes een beroep gedaan op
sponsoring, vooral van de grotere regionale bedrijven,
banken, aannemerijen en advocatenkantoren. De rele
vantie van de Matthaus is immers groter dan alleen
die van een muziekuitvoering. Maar hoe belangrijk al
deze aspecten op zich ook zijn, één blijft als vanouds
centraal staan: Bach en zijn Passion.
Speciale dank aan de Stichting Bach-Comité Aardenburg, in het
bijzonder Rudi Veraart.
Beknopte bronnenopgavc
Archief van de Stichting Bach Comité Aardenburg
Brandts Buys, H. (1950). De Passies van Johann Sebastian Bach.
Leiden: L. Stafleu.
Dirksen, P. (2010). De Geheimen van de Matthaus-Passion,
ambacht en mystiek van een meesterwerk. Amsterdam: De
Nederlandse Bachvereniging/Uitgeverij Balans.
Klis, J. van der (2001). De opkomst van de historische muziek-
praktijk in Nederland en Vlaanderen. In L.P. Grijp (red.), Een
muziekgeschiedenis der Nederlanden. Amsterdam: Salomé.
Leusink Ph. red.) (1996). Passie voor Bach, 75 Jaar De
Nederlandse Bachvereniging. Utrecht: De Nederlandse
Bachvereniging.
Schmidt, M. (1986). Het Geheim van Naarden. Zwerftocht door
een Matthaustraditie. Utrecht: Uitgeverij Impress.
Schmidt, M. e.a. (1999). De Matthaus Passion. 100 jaar passietraditie
van het Koninklijk Concertgebouw. Bussum/Amsterdam: Toth.
21 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2