Sint-Baafskerk in Aardenburg. Foto: Niek Beeke. het kaartenbureau van de BCA. Er is een strakke werkplanning. Zo is precies bekend wanneer podium onderdelen aankomen, wanneer opgebouwd wordt, wanneer de uitvoerenden arriveren, wanneer de akoestiekrepetities plaatsvinden enzovoorts. Zonder zo'n werkschema zou de organisatie snel in het hon derd lopen. De financiering van de Matthaus-Passion blijft problematisch. Vooral de kosten van de uitvoerenden (honorering, vervoer, transport, séjour) zijn voortdu rend gestegen. Dat geldt ook voor andere kosten zoals drukwerk, huur, schoonmaak en verwarming van het kerkgebouw. Er kon weliswaar gerekend worden op overheidssubsidies maar die dekken slechts een deel van de tekorten. Overheidsbezuinigingen treffen bovendien doorgaans het eerst de culturele sector en ook een muziekevenement als de Matthaus-Passion lijdt daaronder. Vanaf het allereerste begin is er na aftrek van verkoop van entreebewijzen, tekstboekjes en advertenties, sprake geweest van een nadelig saldo. Slechts met veel moeite en inzet zijn deze door de op elkaar volgende besturen weggewerkt kunnen worden. Steeds meer wordt met succes een beroep gedaan op sponsoring, vooral van de grotere regionale bedrijven, banken, aannemerijen en advocatenkantoren. De rele vantie van de Matthaus is immers groter dan alleen die van een muziekuitvoering. Maar hoe belangrijk al deze aspecten op zich ook zijn, één blijft als vanouds centraal staan: Bach en zijn Passion. Speciale dank aan de Stichting Bach-Comité Aardenburg, in het bijzonder Rudi Veraart. Beknopte bronnenopgavc Archief van de Stichting Bach Comité Aardenburg Brandts Buys, H. (1950). De Passies van Johann Sebastian Bach. Leiden: L. Stafleu. Dirksen, P. (2010). De Geheimen van de Matthaus-Passion, ambacht en mystiek van een meesterwerk. Amsterdam: De Nederlandse Bachvereniging/Uitgeverij Balans. Klis, J. van der (2001). De opkomst van de historische muziek- praktijk in Nederland en Vlaanderen. In L.P. Grijp (red.), Een muziekgeschiedenis der Nederlanden. Amsterdam: Salomé. Leusink Ph. red.) (1996). Passie voor Bach, 75 Jaar De Nederlandse Bachvereniging. Utrecht: De Nederlandse Bachvereniging. Schmidt, M. (1986). Het Geheim van Naarden. Zwerftocht door een Matthaustraditie. Utrecht: Uitgeverij Impress. Schmidt, M. e.a. (1999). De Matthaus Passion. 100 jaar passietraditie van het Koninklijk Concertgebouw. Bussum/Amsterdam: Toth. 21 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 21