Jos van Veldhoven. Foto: Marco Borggreve. een traditie, zelfs tot een fenomeen. Wie in Naarden of Aardenburg een uitvoering wil bijwonen, moet een jaar tevoren kaartjes bestellen. Om iets van het geheim van de aantrekkingskracht van de Matthaus-Passion te begrijpen, spreken we met een aantal uitvoerenden die verscheidene jaren of zelfs vele malen in Aardenburg hebben gespeeld: Jos van Veldhoven (1952) artistiek leider en dirigent van de Nederlandse Bachvereniging; Max van Egmond (1936), bariton, zong vele keren de Matthaus-Passion; Amaryllis Dieltiens (1980), sopraan; en Bart Naessens (1980), organist. Laatstgenoemde twee doen sinds vorig jaar bij de Bachvereniging mee. Geniale componist 'Er zijn meer en meer mensen onder de indruk van Bach. Deze componist appelleert aan een behoefte tot contemplatie en bezinning', verklaart Jos van Veldhoven de jaarlijkse bedevaart naar Naarden en Aardenburg en naar vele andere plaatsen waar de Matthaus- Passion in de lijdenstijd ten gehore wordt gebracht. Max van Egmond neemt twee groepen mensen waar: 'De ene groep ziet de jaarlijkse gang naar de Matthaus-Passion als een artistieke bedevaart. Bach was een geniaal componist en deze muziek is natuur lijk subliem. Voor muziekliefhebbers is de uitvoering een groot moment. Voor anderen is het elk jaar weer een religieuze ervaring door de sterke combinatie van tekst en muziek. Het is wel wonderlijk dat de Matthaus-Passion in Nederland vaker uitgevoerd wordt dan in Duitsland, het land van Bach. Het heeft misschien te maken met de calvinistische en pro testantse volksaard hier. De geestelijke muziek van Bach valt goed in Nederland. De extraverte Italianen waarderen de opera's meer. Ik vind het wel terecht dat Bach zo gewaardeerd wordt. Hij is een geniaal com ponist. Ook zijn cantates en wereldse muziek zoals de koffiecantate of de boerencantate zijn geniaal. En ja de gewijde muziek van de Johannes en de Matthaus- Passion is natuurlijk heel bijzonder.' Bart Naessens wijdt de fascinatie in de eerste plaats aan de componist zelf. 'De Matthaus-Passion zit zo goed in elkaar, er zitten zoveel lagen in, dat die nooit verveelt. Je kunt dit werk het hele jaar door spe len zonder dat je er genoeg van krijgt. Zelfs op mijn negentigste zou ik me er nog instorten.' Soli Deo Gloria De Matthaus-Passion begon met een tekst. Jos van Veldhoven vertelt hoe hij zich voorstelt hoe Bach aan zijn werk begon. 'Op zijn bureau lag de gedrukte ver sie van de teksten van Picander. Het was de dichters- naam van Christian Friedrich Henrici (1700-1764). Deze had aan de hand van Matthaus 26 en 27 het libretto geschreven. Het was een groot werk, knap gestructureerd en vol Lutherse filosofie. De teksten wekken niet louter medelijden op met Jezus, maar ze moesten leiden tot besef van de eigen schuld 31 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 31