Amaryllis D ie It ie n ssopraan; achter haar de organist Bart Naessens. Foto: Pieter Van Impe. De Duitse barok is zeer expressief en is zo extreem doordat die kan variëren van een grote nadruk leggen tot bijna niets, zodat er een krachtig geheel ontstaat. We zijn altijd op zoek naar combinaties. We kunnen nu wel zeggen dat we de juiste mix gevonden hebben, maar misschien staan we over dertig jaar weer heel ergens anders. De tijdgeest is hierin heel belangrijk. Ik zou heel graag de Matthaus-Passion horen zoals die in de tijd van Mendelssohn klonk, met klarinetten en een grote bezetting. Dat lijkt me geweldig. Dat moet fantastisch zijn. Een dergelijke productie kost heel wat en is daarom minder evident.' Max van Egmond heeft een evolutie in de muziek mogen meemaken: 'De uitvoering is natuurlijk onderhevig aan mode. Nadat de Passie wat in de vergetelheid was geraakt, heeft Mendelssohn hem een eeuw later weer opgepakt en uitgevoerd. Belang rijk, want sindsdien wordt de Matthaus weer vaker opgevoerd. Maar Mendelssohn paste de orkestratie aan de verlangens van zijn tijd aan: romantischer, dramatischer. We zien dat in Nederland ook. Willem Mengelberg (1871-1951) werkte als dirigent eveneens in die romantische traditie: trage tempi, dramatische uitbarstingen. Wel begrijpelijk als je het verhaal beschouwt. Na de Tweede Wereldoorlog kwam er meer belangstelling voor de vraag hoe de muziek vroeger geklonken heeft. Dat had wel gevolgen. Het aantal uitvoerenden werd kleiner, met name de koren. De muziekinstrumenten, zoals de klarinet waarvan Bach nog geen weet had, werden vervan gen door replica's van oude instrumenten. Daardoor krijg je een heel andere kleur. De muziek werd door zichtiger, lichter. Ik heb mogen meegroeien. En ja, de ontwikkeling die zich in de oude muziek heeft afgespeeld, past wel bij me, bij mijn voorkeuren. Het moet bij je stem passen. Als je iemand bent met een groot volume en veel dramatiek past opera meer.' Amaryllis is het daarmee eens. 'Ik ben opgevoed in de oude muziek en ik voel me er prima bij, maar dat wil niet zeggen dat ik geen andere muziek kan 33 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 33