Bart Naessens, organist. Foto: Pieter Van impe Gedenkwaardige hoogtepunten Max van Egmond beaamt dat vrijwel iedereen ont roerd is door het begin, vooral op het moment dat het jongenskoor invalt. 'Daarnaast zijn er heel mooie koralen en aria's die indruk maken. Wanneer ik de Jezuspartij zong voelde ik me heel betrokken bij de avondmaalscène. Die is zo mooi gecomponeerd, tekst en woord vallen zo compleet samen. Een prachtige melodie en een zo bewogen tekst. Ja dat doet me veel. Amaryllis kent veel mooie fragmenten: 'Ik smelt wanneer ik de aria Mache dich mein Herze rein hoor. Daarin komt alles samen, dat geeft zo'n rust. In mijn eigen sopraanpartij is Aus Liebe een heel bijzonder moment. Daarin voel ik zoveel liefde en overgave dat het bijna te veel is. Collega Dorothee Mields heeft het begin van de aria eens vergeleken met een vat dat te vol is geraakt met liefde en daarom overloopt. Wan neer je dat zingt, dan ben je zelf haast dat vaatje dat overstroomt van liefde.' Amaryllis zingt spontaan de passage waarin heel ijl alle ie's van Liebe over ons uitwaaieren. Bart vindt Aus Liebe zo mooi omdat daar de sopraanpartij de aarde verlaat. Dat uit zich in het ontbreken van de continuo, die verder overal aanwezig is. De grondtoon is hier afwezig, dat maakt dat de stem heel ijl kan worden en de aarde ontstijgen. Hij vindt hierin het bewijs dat Bach magistraal is. 'Hij doet niets zomaar. Volgens mij heeft hij van tevoren een plan gemaakt en omdat hij zijn vak zo perfect beheerst, kan hij daarmee spelen. Hij kan alle muzikale middelen: maatsoorten, harmonieën, toonsoorten, noem maar op, aanwenden om het gevoel van dit verhaal, dat bij hem gevoed wordt door alle mogelijke filosofische, literaire, wetenschappelijke en esoterische werken, weer te geven. Hij moet buitengewoon intelligent zijn geweest en tegelijkertijd een man van zijn tijd. Dat droeg hij allemaal met zich mee wanneer hij aan het componeren was. Dat voel je daardoorheen. Daarom is het volgens mij ook mogelijk dat hij in de Matthaus-Passion, ook al vertelt die het christelijke verhaal van Jezus, zoveel universele waarden kan leggen, dat ook iemand van een ander geloof of een ongelovige daardoor geraakt wordt. Het is niet speci fiek religieus, maar zeer transcendent, het stijgt erbo ven uit. Dat is de kracht.' Bart vindt het moment vlak voor het slotkoor het mooist: 'Daar kijk ik naar uit. Dat is prachtig, dat is romantiek avant la lettre. De vier solisten die zingen Nun ist der Herr zur Ruh gebracht. Het tweede koor antwoordt. Dit zit zo goed in elkaar. Het is in een lastige toonaard geschreven en daarvan heeft Bach goed gebruikgemaakt. Een ander hoogtepunt is de aria Mache dich mein Herze rein. Al het esoterische wordt naar de mens gebracht. De mens gaat zelf Jezus begraven. Het is het allereerste moment in de Passie waar heel concreet en heel persoonlijk het lijdensver haal beschreven wordt. En als je dan het geluk hebt 35 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 35