VAN LEIPZIG NAAR AARDENBURG BACHS 'MATTHAUS' IN DE NEDERLANDSE MUZIEKCULTUUR tekst Albert Clem ent Elias Gottlob Haufëmann, Johann Sebastian Bach, 1746, olieverf op doek, 6i x 78 cm. Stadtgeschichtliches Museum Leipzig 'De Passio Domini nostri J.C. secundum Evangelistam Matthaeum van Johann Sebastian Bach is een werk van superlatieven. Het is niet alleen wat de speelduur en het aantal benodigde musici betreft de omvangrijk ste compositie binnen zijn oeuvre, maar geldt ook als de belangrijkste van alle muzikale toonzettingen van het passieverhaal. Bachs Matthaus-Passion behoort tot de topprestaties van de westerse cultuur.' Toch - of: misschien juist daarom - is over deze compositie, de geschiedenis en de uitvoering ervan het laatste woord nog lang niet gezegd. Zo is zelfs over de ontstaans geschiedenis van de Matthaus-Passion nog niet zoveel bekend als men wellicht zou denken. We weten dat al in 1727 en in 1729 vroege versies in Leipzig door Bach zijn uitgevoerd, maar alleen van de versie uit 1736 is Bachs manuscript bewaard gebleven. Na Bachs dood in 1750 heeft het vervolgens bijna 80 jaar geduurd alvorens dit werk opnieuw tot klinken werd gebracht. Grötëtes Musikwerk aller Zeiten De legendarische uitvoering onder leiding van de jonge Felix Mendelssohn Bartholdy in de Tonhalle van de Singakademie te Berlijn op n maart 1829 kan zonder meer als een mijlpaal in de geschiedenis van de Bach-receptie worden beschouwd. Deze eerste uitvoering na Bachs dood was echter niet zonder slag of stoot tot stand gekomen, integendeel: deze was uitsluitend te danken aan de enorme wilskracht én overtuigingskracht van Mendelssohn. Zijn voorne men werd namelijk sterk ontmoedigd door invloed rijke persoonlijkheden uit zijn directe omgeving. Men veronderstelde dat het werk in vele opzichten te moeilijk zou zijn voor zowel het publiek als de uitvoerenden. Zelfs Carl Friedrich Zeiter (1758-1832), die zelf muziek van Bach aan de Singakademie uit voerde, trachtte Mendelssohn op andere gedachten te brengen. Maar gesteund door zijn zeer goede vriend met de veelzeggende naam Eduard Devrient, een van de solisten van de Singakademie, wist Mendelssohn zijn opponenten te overtuigen. Het succes van de uitvoering, die door tal van bekende persoonlijkhe den werd bijgewoond, was ongekend. Besprekingen, brieven en andere schriftelijke verslagen van tijdge noten maken duidelijk dat de impact enorm was. 38 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 38