UU KOMMT, IHR TÖCHTER 60 SIGNALEMENTEN - Jan Kuipers PASSIEKOORTS VAN LEIPZIG NAAR AARDENBURG: BACHS 'MATTHAUS' IN DE NEDER LANDSE MUZIEKCULTUUR De Bach-kenner Albert Clement gaat terug naar de eerste uitvoering van de Passie in Nederland in 1870 en schetst daarna de ontwikkelingsgang van zijn uitvoeringstraditie. Maarten 't Hart wijdde een boek aan Bach en spreekt in zijn bijdrage de hoop uit dat 'als er over duizend jaar nog muziek op klinkt van Bach, dan hoop ik dat de Matthaus-Passion zal zijn.' EEN VLEUGJE MYSTIEK IN HET VROEGE VOORJAAR. DE MATTHAUS-PASSION ALS FAMILIEREÜNIE Lineke Broos sprak met de familie Hogewoning die de Passie aangrijpen om met de hele familie een keer per jaar samen te komen. HET KOOR VAN BACH. BRONZEN EER BETOON AAN DE ONVERGANKELIJK HEID In de tuin van de Sint-Baafskerk staat het beeld Het Koor van Bach van Chris Ferket. André van der Veeke schreef het gedicht 'Monument'. DE VRIENDENROL VAN PETRONELLA MOENS: DE BLINDE MAAR ZIENDE DICHTERES UIT AARDENBURG Ans J. Veltman-van den Bos geeft ons een indruk van het leven van de Aarden- burgse dichteres Petronella Moens door haar album amicorum. Moens was een politiek actieve vrouw met een sterk ondogmatische inslag. De Matthaus-Passion in Aardenburg maakt deel uit van een lange traditie. De passie zelf gaat in muzikale en litur gische zin zeker terug tot de tweede eeuw van onze jaartel ling. De componist, Johann Sebastian Bach, was in 1727 de grondlegger van de uitvoeringstraditie van zijn Passion. Echter de eerste nieuwe uitvoering door Felix Mendelssohn Bartholdy in 1829 kan gezien worden als het begin van de huidige uitvoeringstraditie. Die groeide in de negentiende eeuw vooral in Duitsland. De eerste Nederlandse uitvoering was in 1870. Tegen het einde van de eeuw was Bachs Matthaus-Passion ste vig ingebed in het Nederlandse muziekleven. Dankzij de oprichting van de Nederlandse Bachvereniging in 1921 en dirigenten als Willem Mengelberg en anderen groeide Nederland in de twintigste eeuw uit tot het Passieland par excellence. De dirigent Piet van Egmond bracht in 1954 de uitvoering naar Aardenburg en hij zou haar daar tot 1973 in Mengelbergiaans-romantische stijl dirigeren. Daarna zette de Nederlandse Bachvereniging er de tradi tie voort, tot 1983 onder de dirigent Charles de Wolff in een soberder stijl. Daarna volgde een nieuwe generatie dirigenten die op een authentieke wijze invulling aan de Passion gaven. Dankzij hen en uiteraard de vele solisten en koren behoren de Aardenburgse uitvoeringen van de Matthaus-Passion tot de wereldtop. Daarbij speelt de plaats van uitvoering, de Sint-Baafskerk een niet te onderschatten akoestische rol. Hierdoor wordt de Aardenburgse Passie de meest sacrale genoemd. Wie zich in een onderwerp verdiept, begint er overal de sporen van te zien. Dat is zeker ook van toepassing op de Matthaus-Passion die erg populair blijkt te zijn in Neder land. Het aantal uitvoeringen neemt hand over hand toe. Alleen in Zeeland zijn er naast de Aardenburgse uitvoerin gen in Vlissingen en Hulst. Volgens de Bach-kenner Albert Clement worden er in Nederland niet alleen de meeste uit voeringen gegeven maar is er sprake van een ware passie koorts. Dit themanummer van het Zeeuws Tijdschrift pro beert te ontdekken waar die koorts vandaan komt en hoe hoog de temperatuur is opgelopen. De uitvoering van de Matthaus-Passion in Aardenburg is een parel in de glinste rende drukbezette kroon van de Zeeuwse muziekagenda. PAUL VAN DER VELDE 3 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 3