«Hf r rj-|g- M fcr f r -kT-ü r rJ j -1 -1—3II -1 twf c—'V p 1 - -♦ f- f-P ..-4 -rift l-D -f-f—V—1J- '■J* ja* f* 4^1 f'4 1 vl. j i 1 f— i ti—)1ipp ii p y'is <v -7^ -T- 'O j j- j «7 j j. - - 3 A a *r TL ■- 11 r De Nederlandse musicus en musicoloog dr. Thijs Kramer vond in Engeland een aantal originele, vocale partijen terug die Mendelssohn voor zijn Matthaus-uitvoering heeft gebruikt. De afbeelding toont een fragment uit de baspartij van koor II. Het betreft het koraal 'Wer hat dich so geschlagen' dat door Mendelssohn in 1829 nog niet werd uitgevoerd (en dus een van de vele coupures vormde) maar in 1841 weer werd toegevoegd toen hij de Matthaus in de Thomaskirche te Leipzig liet horen. Mendelshohns ingekorte versie Mendelssohn was in zijn missie - de herontdekking van Bach door het grote publiek - geslaagd, mede dankzij zijn goede voelhorens voor de smaak van dat publiek. De Matthaus onder Mendelssohn was er één in aanzienlijk ingekorte vorm: een aantal aria's, recitatieven en koralen werd achterwege gelaten (men spreekt in dit verband van 'coupures'). Het publiek - inclusief de leden van de Singakademie - moest immers overtuigd (om niet te zeggen: opgevoed) wor den en zowel de muzikale als theologische voorkeu ren waren niet gelijk aan die van honderd jaar daar voor. Mendelssohn voerde het werk dus ook niet uit binnen een liturgische context (hoewel Bach de passie had geschreven ten behoeve van de Vespergottesdienst op Goede Vrijdag) maar als openbaar concert in de concertzaal van de Singakademie. De oboi d'amore, oboi da caccia, en Basso continuo waren vervangen door 41 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 41