Willem Mengelbergs directiepartituur van Matthaus: openingskoor 'Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen'. klarinetten, Corni di bassetto, en een Hammerjlügel. Gewapend met zijn oordeelkundigheid, kennis en het beschikbare instrumentarium van zijn tijd wist Mendelssohn een overtuigende uitvoering van Bachs werk te brengen waarbij hoogstwaarschijnlijk meer dan driehonderd zangers - dat is dus ongeveer het tienvoudige van Bachs ideaal! - betrokken waren. Het is in navolging van deze door Mendelssohn 'aangepaste' - men zou ook kunnen zeggen 'naar het publiek van die tijd vertaalde' - versie geweest, dat Bachs Matthaus-Passion haar intrede deed in Neder land. Dat juist in Nederland deze draad al snel werd opgepakt, is niet verwonderlijk als men zich bewust is van de nauwe contacten tussen Mendelssohn en ons land. Niet alleen heeft hij Nederland meermalen bezocht, maar aan het conservatorium in Leipzig stu deerde een aanzienlijk aantal Nederlanders - daardoor onder directe invloed van Mendelssohn staand - alsme de een aantal Duitsers die na voltooiing van hun studie zich in ons land vestigden. Een welhaast natuurlijk gevolg van dit netwerk was dat er al in de jaren vijftig van de negentiende eeuw aandacht werd gevraagd voor de uitvoering van Bachs passie door bijvoorbeeld de arts en musicus Joannes Josephus Viotta en de compo nist Johannes Verhulst, zelf een leerling van Mendels sohn. Het Bach-herdenkingsjaar 1850 gaf een impuls aan de verspreiding van Bachs muziek in Nederland. Naast de aandacht die in het blad Caecilia aan Bach werd geschonken, waren het vooral de organisten Johannes Gijsbertus Bastiaans en Johannes Albertus van Eijken - beiden leerlingen van Mendelssohn - die hierin een actieve rol speelden. In Caecilia werd in de rubriek 'Buitenlandsche Berigten' regelmatig melding gemaakt van uitvoeringen van Bachs passiemuziek in Duitse steden en in 1861 werd - naar aanleiding van een uitvoering in Keulen - de vraag gesteld: 'wanneer zal dit onschatbaar werk in Nederland worden ten gehoore gebragt? Wanneer zal men hier den onsterf- lijken Bach in zijne grootste vocale schepping leeren kennen?' Nederlandse Matthaus-tradities Op 22 april 1870 was het zover: in de grote zaal van sociëteit De Harmonie te Rotterdam vond de 42 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 42