s i LË 1 jS m ffl 70sj"ü !i7 SSgSïfr: f F „TOT OEFEHBNQ EH UlTSPAHNIMG/ 4 ■■■XiltfBt GALA-UITVOERING HL M. DE KONINGIN Z. IC II. PlHM} HttaMita WH NlOflI WC" op Dondtrdap 12 September 1907, 1 VM 1 1 x/ 1 Ajy* i bftp wfeaMjO* COPCCJT r t* lm» 3>(i' i Tl MlUbtLIUMO. III fciÉn >M te* W JOH CUVTKI WiJJu-lmt» imlr lisrojrltipfj ICntiim r.i"iWh1ni* Jr»*m ilirét. cnuc i - S- JGut». 1 "IjJ m I Mv'P S0L1ATRÏ I rrv Mni'vi Ui Ruewf-1* i Ah. tM Ifccr r, a WiULtKft. T#n*r Orpl-I* IteCT A r-iK tK t 1 Nederlandse première plaats van Bachs Matthaus- Passion, bijgewoond door voorvechters als Verhulst en Bastiaans, en geleid door Woldemar Bargiel. De Duitser Bargiel, afkomstig uit de Leipziger Schule, was een halfbroer van Clara Wieck, de vrouw van Robert Schumann met wie hij zelf goed bevriend was. Het aantal uitvoerenden was onder zijn leiding minder groot dan ruim veertig jaar daarvoor onder Mendelssohn het geval was geweest, maar telde toch nog altijd tussen de honderd vijftig en tweehonderd zielen. En ook deze uitvoering werd gekenmerkt door coupures. In 1871 en 1872 volgden nieuwe uitvoe ringen onder Bargiel en in 1874 volgde een eerste in Amsterdam onder leiding van Verhulst. De eerste integrale uitvoering van Bachs Matthaus in ons land, dat wil zeggen: een uitvoering zonder coupures, vond pas plaats in 1926, opnieuw in Rotterdam, en wel onder leiding van Evert Cornelis, voor wie snijden in de Matthaus gelijkstond aan heiligschennis. Al ruim dertig jaar daarvoor was in Amsterdam evenwel een traditie ingezet die tot op de dag van vandaag voortduurt: de uitvoering van de Matthaus op Palmzondag in het Concertgebouw, die sinds 1899 werd geleid door Willem Mengelberg (na enkele eerdere uitvoeringen aldaar onder Julius Röntgen). Naast deze 'romantische' stroom werd in 1922 een tweede traditie in gang gezet met de uitvoeringen van de Matthaus door De Nederlandse Bachvereniging (opgericht in 1921), in de Grote Kerk te Naarden. Deze uitvoering stond onder leiding van Johan Schoonder- beek. Latere dirigenten waren Siegfried Ochs, Evert Cornelis, Anthon van der Horst en Charles de Wolff. In 1983 gooide de vereniging het roer om en koos voor een nieuwe koers. Het gevolg: exit groot koor, exit modern symfonieorkest; instelling van een eigen koor en een gespecialiseerd barokorkest. Het vijfen zeventigjarig bestaan van De Nederlandse Bachver eniging werd in 1996 groots gevierd en een jaar later verscheen een opname op cd. Van 1974 dateert de samenwerking tussen De Nederlandse Bachvereni ging en het Zeeuwse Aardenburg, dat inmiddels kan bogen op een respectabele Matthaus-traditie in de Sint-Baafskerk. Nu is in Nederland elk jaar sprake van een ware passiekoorts: in iedere uithoek vindt er wel een uit voering plaats met de lokale oratoriumvereniging; de uitvoeringen Amsterdam, Naarden en Aardenburg zijn inmiddels verheven tot (inter)nationale gebeur- Het is weinig bekend dat ook in Zeeland al vroeg in de twin tigste eeuw vocale muziek van Bach werd uitgevoerd. Een voorbeeld hiervan blijkt uit een aankondiging van een concert te Middelburg op 12 september 1907; het programma vermeldt onder meer Bachs cantate Halt lm CedachtnisJesum Christ BWV 67. tenissen. En in welk land ter wereld woonde het vol tallige kabinet jaarlijks op Goede Vrijdag Bachs pas siemuziek bij? Bachs Matthaus reikt verder dan het bijwonen van een muziekuitvoering, het is voor velen een (of zelfs dé) spirituele ervaring binnen een secula riserende maatschappij. Van de grootschalige bezettingen met coupures uit 1829 (Berlijn) en 1899 (Amsterdam) is het een lange weg geweest naar de integrale uitvoering in minimale bezetting waarmee ook in Aardenburg wordt geëxperi menteerd. Daarnaast kwam tekstdichter en voormalig popzanger Jan Rot met een Nederlandse vertaling om het verhaal dichter bij de hedendaagse, vaak niet- kerkelijke concertganger te brengen. Beide laatstge noemde versies zijn niet onomstreden, maar tonen eens temeer aan dat Bachs muziek ook in onze tijd mensen beweegt. Wat in elk geval niet is te weerleg gen, is de Aardenburgse passie voor Bach, waar sinds jaar en dag elke stoel bezet is tijdens de uitvoering van Bachs Matthaus. En zo hoort het ook. 43 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 43