moderne tijd. Myriam Everard publiceerde over het karakter van de vriendschap tussen Petronella Moens en Adriana van Overstraten. Lotte Jensen onderzocht vrouwentijdschriften, waarbij de Vriendin van het Vaderland van Moens natuurlijk niet kon ontbreken. Dit tijdschrift kreeg een plaats in de bundel politieke Stookschriften, samengesteld door Pie ter van Wissing. Moens' pleidooi voor vrijheid van drukpers is nog altijd actueel. We vinden Moens eveneens terug in de tijdschrif ten, behorende tot de spectators van de hartstocht, beschreven door Dorothée Sturkenboom. Onder de titel De smaak der natie publiceerde Ellen Krol haar studie over de huiselijkheid in de Nederlandse poëzie van 1800-1840, een werk waarin Moens eveneens acte de présence geeft. Ook onderzoekers van literaire genootschappen zoals Marleen de Vries en Singeling konden niet om Petronella Moens heen. Haar exo- tisch-utopistische roman Aardenburg, of de onbekende volksplanting in Zuid-Amerïka bracht de pennen in beweging van Arianna Baggerman en Rudolf Dekker, alsmede die van de auteurs van Par Amitié. Moens' vriendschap met Bemardus Bosch en Martinus Nieuwenhuyzen wordt uitvoerig beschreven in een biografie over laatstgenoemde Nwtsfiguur van de hand van P.N. Helsloot. In een bundel opstellen over 500 jaar literatuur in Bergen op Zoom vindt Moens een plaats tussen de bevriende patriotse uitgevers Van Riemsdijk en Van Bronkhorst. We hebben het dan nog niet gehad over de kinderboekjes, te vinden in de biblio grafie van het echtpaar Buijnsters en in de overzichten van kinderpoëzie verzameld door Anne de Vries en Ger- rit Komrij. De lezer kan deze en aanverwante studies terugvinden in de bibliografie van Par Amitié. De belangstelling voor Moens komt soms uit onverwachte hoek. Bij zijn studie over dierlijk magne tisme stuitte Joost Vijselaar op de praktijk van Jacobus Nieuwenhuis, die als voornaamste patiënt Petronella Moens magnetiseerde. Jops Jacops gebruikte teksten van Petronella Moens' 'Twaalf maanden des jaars' (1810) voor haar grafiek op etsplaten 'Calendarium Linnaues II', grafiek die doet denken aan de in het recente nummer van Zeeuws Tijdschrift besproken illu minatie van Markee. De Stichting Cultureel Aarden burg besteedde in 2010 aandacht aan Moens in een minitentoonstelling en een culturele kerkdienst in de Sint-Baafskerk, waar Petronella Moens door de actrice Annemieke Keijmei 'sprekend' werd ingevoerd. In de tuin van de Sint-Baafskerk in Aardenburg staat het bronzen borstbeeld van Petronella Moens, vervaardigd door Ineke Ekkers, 2001. Dwang vernedert ons Voor Petronella Moens was de vriendschap met lite ratoren bijzonder belangrijk. De omstandigheden in haar jeugd waren verre van rooskleurig. Ze was in het Friese Cubaart geboren, de eerste standplaats van haar vader. Vanaf haar tweede jaar haar bracht ze haar jeugd in Aardenburg door, waar haar vader als predikant van de Nederduitsgereformeerde kerk was beroepen. Haar moeder, de Friese Maria Lycklama a Nijeholt, overleed in 1766, een rampjaar voor de familie, want Petronella werd zoals gezegd nagenoeg blind door een ernstige kinderziekte. Zij kreeg steun van haar vader, haar oudere zus Adriana en van de moederlijke vriendin de echtgenote van de predikant 54 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 54