leidde, 'omdat er iemand werd genoemd die nog leef de.' Zou er toen ook door iemand, heel even en bijna verschrikt, gelachen zijn? Elk slachtoffer is uiteraard een ramp op zich, en op kwesties als deze de boekhoudkunst toepassen is weliswaar noodzakelijk, maar heeft steeds ook iets ongepasts - zeker is alleen dat zelfs de recente, over- gedocumenteerde geschiedenis een mijnenveld is. Kees Slager heeft daarbij geen zelfreclame nodig, zijn expertise en werklust ten aanzien van de Februari- ramp zijn buiten kijf. Een ander kritiekpunt dat niet onvermeld mag blijven is de omgang met de historische afbeeldingen in Watersnood. Sommige daarvan zijn in dit overigens fraai door Lenny van Broekhoven en Onno de Graaf vormgegeven boek opgenomen als slordige scans, aan de beeldverhoudingen en -kwaliteit te zien. Van een aantal is de bron niet in de illustratieverantwoording opgenomen, die zijn dus uit andere boeken gehaald; minstens één archeologische foto (van het verdronken Valkenisse, pag. 53) stamt uit de beeldbank van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland, een instelling die niet in de verantwoording vermeld wordt. Watersnood is ondanks de minpuntjes een impo nerende publicatie. Maar heeft het Grote Gedenkboek nog toekomst? De goed gevulde intekenlijst achter in Watersnood suggereert van wel. Misschien een leef tijdskwestie. Een jeugdig persoon zei tegen me: 'Die kleurenfoto's hadden ze ook op een website kunnen zetten.' Een scherpe, maar voor de boekenliefhebber niet tot vreugde stemmende opmerking. Kees Slager, Watersnood. Kats/Ouwerkerk: de Buitenspelers/Watersnoodmuseum, 2010. ISBN 978- 90-71359-13-2, 69,-. Het 'bombardement' van Middelburg Afgezien van hun nut als informatiedrager verte genwoordigen groot uitgevallen gedenkwerken ook andere waarden: als symbool, als 'statement' van organisaties, instellingen en overheden, als uiting van collectieve trauma's of trots. Deze meta-elementen zweven ook rond het erg mooi uitgevoerde en schit terend geïllustreerde Middelburg 17 mei 1940, hét boek, na zeventig jaar, over het 'bombardement' en de stadsbranden die de schitterende historische bin nenstad van Middelburg grotendeels tot een puinhoop herschiepen. Decennia van restauraties zouden een bescheiden deel van de oude luister doen herleven - en nog altijd bezit Middelburg meer dan twaalfhon derd historische monumenten. Het boek maakte vorig jaar deel uit van wat we wel een herdenkingshausse mogen noemen, na de veel bescheidener, 65-jarige herdenking van het bombardement in 2005; de ver schijning ervan hoorde bij een heel scala van activitei ten en uitingen: exposities, bijeenkomsten, een wan delgidsje, een theaterstuk, een speciale website met reconstructie van een deel van het oude stadscentrum. De inhoud is breed. Naast een reconstructie van de gebeurtenissen op 17 mei wordt de lezer in het hoofdstuk 'Vizier op Walcheren' deelgenoot gemaakt van het voorspel in 1939-1940 en de internationale context van 'operatie-Max', het 'Zeelandplan' en derge lijke. Ook de wederopbouw na de oorlog krijgt ruime aandacht, alsook het onderzoek naar de feiten en de achtergronden van het bombardement, en natuur lijk het verhaal van de ooggetuigen. De illustraties omvatten naast de gebruikelijke historische foto's ook boeiende zaken als door de Duitsers buitgemaakte 6i Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 61