sie een bijzonder populair muziekgenre - overal in Europa, maar vooral in Duitsland en Italië. De Refor matie en de Contrareformatie zijn voor de ontwikke ling van grote betekenis geweest. In het protestantse Duitsland maakte het Latijn plaats voor de volkstaal en ontstonden een vereenvoudigde lutherse eredienst en de typisch Duitse liedkoralen. Aan het einde van zestiende eeuw werden voor het eerst, maar met behoud van de dramatische en liturgische eenheid, liederen en niet-bijbelse teksten in de Passie opgeno men. In het katholieke Italië werden echter, conform de strenge regels van de Contrareformatie, wereldlijke invloeden uit de eredienst geweerd. De responsoriale Passies in de kerken werden er dan ook gekenmerkt door eenvoud en gelijkluidendheid. Buiten de ker ken ontstond in reactie daarop een passietype in een veel vrijere vorm, het passie-oratorium. Het maakte gebruik van instrumenten, grote koren (onder andere als opening en slot), niet-bijbelse personages, liede ren, begeleidende recitatieven en aria's die een per soonlijk commentaar gaven op de door de evangelist zojuist voorgelezen gebeurtenissen. In Duitsland kende men minder restricties voor de kerkpassies en werd de vrije, sterk door de 7 Zeeuws Tijdschrift 2on 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 7