Kerend tij Jan diende een subsidieaanvraag in bij de Culturele Raad Vlissingen die in maart 1989 positief reageerde. 'Een historisch onderzoek naar de Kunstkring Het Zuiden, gekoppeld aan het uitbrengen van een katern en de samenstelling van een tentoonstelling van de schilder Ger Jacobs wil de Culturele Raad van harte ondersteunen. Naar de mening van de Raad kan een dergelijk onderzoek, publicatie en tentoonstelling, een bijzondere aanvulling zijn op het culturele pro gramma van Vlissingen.'7 Tevens hadden wij een sub sidieaanvraag bij de Commissie Regionale Geschied schrijving Zeeland (CRGZ) ingediend die al eerder 'Kunst boven water' had ondersteund. Die commissie onderkende weliswaar dat er een leemte was in de kennis over de rol van Vlissingse kunstenaars maar daar stond tegenover dat al een groot gedeelte van het budget aan kunsthistorisch onderzoek was besteed. Daarom hield de commissie het verzoek aan.8 Het weerhield mij er niet van de 84-jarige dochter van de kunstenaar Jacobs, er was sprake van een zeke re urgentie volgens Jan, in Bregenz op te zoeken. Vazen circa 1986 Van Leeuwen tot uitdrukking brengen dat de uitgave niet hét boek over desbetreffend onderwerp is, maar een van de bouwstenen van een ooit te verschijnen studie over kunst in Zeeland in de twintigste eeuw' (Wiggers, 1995, p. 23). De gedeputeerde voor cultuur G. de Vries-Hommes opende de tentoonstelling en memoreerde dat er 'te weinig aandacht wordt besteed aan vorige generaties, die bouwstenen hebben aangedragen voor het huidige Zeeuwse culturele klimaat. Door deze tentoonstelling wordt dat dan tijdelijk doorbroken, maar eigenlijk zou er permanent meer gedaan moeten worden met oudere Zeeuwse beeldende kunst' (PZC, 25 september 1988). Daar waren Jan en ik het roerend mee eens en al tijdens die opening bespraken wij vervolgprojecten want dit was nog maar het begin. Er moest nog veel grondwerk worden verricht voordat in 1995 de tentoon stelling het Zeeuws Museum van de Twintigste Eeuw kon plaatsgrijpen. Onze aandacht richtte zich op vier onder werpen. De Kunstkring Het Zuiden in Vlissingen, het Reinaert-Comité in Hulst, de beeldende kunstenaars in Veere en Domburg en de Zeeuwse Kunstkring. ïo Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 10