Kerend tij
Jan diende een subsidieaanvraag in bij de Culturele
Raad Vlissingen die in maart 1989 positief reageerde.
'Een historisch onderzoek naar de Kunstkring Het
Zuiden, gekoppeld aan het uitbrengen van een katern
en de samenstelling van een tentoonstelling van de
schilder Ger Jacobs wil de Culturele Raad van harte
ondersteunen. Naar de mening van de Raad kan een
dergelijk onderzoek, publicatie en tentoonstelling,
een bijzondere aanvulling zijn op het culturele pro
gramma van Vlissingen.'7 Tevens hadden wij een sub
sidieaanvraag bij de Commissie Regionale Geschied
schrijving Zeeland (CRGZ) ingediend die al eerder
'Kunst boven water' had ondersteund. Die commissie
onderkende weliswaar dat er een leemte was in de
kennis over de rol van Vlissingse kunstenaars maar
daar stond tegenover dat al een groot gedeelte van het
budget aan kunsthistorisch onderzoek was besteed.
Daarom hield de commissie het verzoek aan.8
Het weerhield mij er niet van de 84-jarige dochter
van de kunstenaar Jacobs, er was sprake van een zeke
re urgentie volgens Jan, in Bregenz op te zoeken.
Vazen circa 1986
Van Leeuwen tot uitdrukking brengen dat de uitgave
niet hét boek over desbetreffend onderwerp is, maar
een van de bouwstenen van een ooit te verschijnen
studie over kunst in Zeeland in de twintigste eeuw'
(Wiggers, 1995, p. 23).
De gedeputeerde voor cultuur G. de Vries-Hommes
opende de tentoonstelling en memoreerde dat er 'te
weinig aandacht wordt besteed aan vorige generaties,
die bouwstenen hebben aangedragen voor het huidige
Zeeuwse culturele klimaat. Door deze tentoonstelling
wordt dat dan tijdelijk doorbroken, maar eigenlijk
zou er permanent meer gedaan moeten worden met
oudere Zeeuwse beeldende kunst' (PZC, 25 september
1988). Daar waren Jan en ik het roerend mee eens en
al tijdens die opening bespraken wij vervolgprojecten
want dit was nog maar het begin. Er moest nog veel
grondwerk worden verricht voordat in 1995 de tentoon
stelling het Zeeuws Museum van de Twintigste Eeuw kon
plaatsgrijpen. Onze aandacht richtte zich op vier onder
werpen. De Kunstkring Het Zuiden in Vlissingen, het
Reinaert-Comité in Hulst, de beeldende kunstenaars in
Veere en Domburg en de Zeeuwse Kunstkring.
ïo Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4