Structure of desire, 1989. Foto: Wim Riemens
Ze bezat niet alleen veel schilderijen van haar vader
maar leverde ook waardevolle informatie voor het
onderzoek. Wij dienden de rekening van de reis
alvast in bij de CRGZ maar kwamen van een koude
kermis thuis. 'Gezien in het geheel van de nu ter
tafel liggende aanvragen is aan uw onderzoek over de
Kunstkring Het Zuiden (1920-1969) de laagste prio
riteit toegekend. Wij hopen dat u, ondanks dat u van
onze financiële steun geen gebruik kunt maken, het
onderzoek op bevredigende wijze af weet te ronden.'9
Ook werd het positieve advies van de Culturele Raad
Vlissingen niet overgenomen door de gemeenteraad
van die stad. Het lag niet in onze aard ons door deze
tegenslag van de wijs te laten brengen en onverdroten
gingen we verder.
Inmiddels had ik wel het onderzoek naar het
Reinaert-Comité afgerond dat in het Zeeuws Tijdschrift
werd gepubliceerd (Van der Velde, 1989). Juist toen
werd er naar een nieuwe eindredacteur van dat tijd
schrift gezocht en de keuze van de selectiecommissie
viel op mij. Niet alleen ik maar ook Jan was met die
benoeming zeer in zijn nopjes want dit vergemakke
lijkte de publicatie van nieuw onderzoek. Door steun
van het Stedelijk Museum in Vlissingen (nu Zeeuws
Maritiem MuZEEum) kwam de tentoonstelling over
de Kunstkring Het Zuiden er toch en een overdruk
van het artikel in het Zeeuws Tijdschrift verscheen als
begeleidende publicatie bij de tentoonstelling (Van der
Velde, 1990).10
Oder soil ich jetzt sagen, wie alles bei euch ist
Jan begon zich steeds meer te realiseren dat zijn tijd
aan het korten was en richtte zich daarom voorna
melijk op zijn eigen werk. Onze contacten namen
dan ook af in frequentie maar dikwijls belden we met
elkaar over de diverse projecten. Kort na het einde van
de tentoonstelling Kunst boven water exposeerde hij in
de expositieruimte van de Stichting Beeldende Kunst
Zeeland in de Zeeuwse Bibliotheek onder de titel
Structures of desire. Het was non-figuratief werk. 'In
de Structures of desire is geen menselijk leven te zien.
Maar de spanning tussen volmaaktheid en onvol
maaktheid is er net zo in terug te vinden als in de
torso's van weleer' (Out, 1989). Het was bepaald geen
li Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4