caties geweest over de 'kunstenaarskolonies' in Dom burg en Veere of over groepen of organisaties zoals de Kunstkring Het Zuiden, de Zeeuwse Kunstkring en het Reinaert-Comité. De studies over Domburg wer den in een internationaal verband geplaatst door ze te linken aan kunstenaarskolonies langs de kusten van Europa (Van Vloten, 2007). Verder dienen uiteraard genoemd te worden de door het Zeeuws Museum georganiseerde cultuurdebatten (Bijvanck, 2004) of werken over kunst tout court zoals Kunst in crisis (Wolfson, 2003). In de afgelopen twintig jaar is er heel wat ken nis over de beeldende kunst in Zeeland boven water gebracht. Met deze grote hoeveelheid materiaal ligt een studie over de beeldende kunst in Zeeland onder handbereik. Niets staat de verwezenlijking van de droom van Jan meer in de weg: een tentoonstelling en publicatie onder de titel het Zeeuws Museum van de Twintigste Eeuw. Hoofd van Etrusk, 1989. Foto: Marian van der Weide Noten 1. Aan dit artikel is geen bio-bibliografisch overzicht van het werk van Jan van Leeuwen toegevoegd. De toekomstige bio graaf kan makkelijk een compleet overzicht samenstellen op basis van de in dit artikel aangehaalde literatuur. 2. Interview met Henny Schrijver, 13 mei 2011. 3. Ibidem. 4. Archief Vortex. Correspondentie 1987-1995. Brief van Jan van Leeuwen aan Paul van der Velde van 4 november 1987, Middelburg. 5. Ibid. 6. Ibid. Brief van Jan van Leeuwen aan Paul van der Velde van 16 juli 1988, Middelburg. 7. Ibid. Brief van de Culturele Raad Vlissingen aan het Zeeuws Kunstenaarscentrum van 6 maart 1989, Vlissingen. 8. Ibid. Brief van de Commissie Regionale Geschiedbeoefening Zeeland aan Paul van der Velde van 3 april 1989, Middelburg. 9. Ibid. Brief van de Commissie Regionale Geschiedbeoefening Zeeland aan Paul van der Velde van 5 juli 1989, Middelburg. 10. Van de plannen om over Domburg en Veere in de katernen te publiceren is nooit iets gekomen. 11. Een ander voorbeeld daarvan is een publicatie in een gesig neerde oplage van 100 exemplaren met zeefdrukken onder de titel Une Lettre (1983) met een tekst van professor Mario Vigna. 12. Archief Vortex. Correspondentie 1987-1995. Brief van Jan van Leeuwen aan Paul van der Velde van 29 juli 1991, Middelburg. 13. Ibid. Brief van Henny Schrijver aan Paul van der Velde van 17 maart 1992, Middelburg. Archief en Literatuur Archief Vortex. Correspondentie 1987-1995. Anoniem, De erfenis van Jan van Leeuwen, PZC, 18 november ï995. Bakker, J. Leeman, K., 'Heel de wereld trekt naar Veere'. Kunst en cultuur in een klein Zeeuws stadje (1870-1970). Goes: De Koperen Tuin 2003. Bijvanck, V. (ed.), Zeeuws Imago. Middelburg: Zeeuws Museum 2007. Boxtel, H. van, Enkele gedachtenspinsels over kunst, en waarom papegaaien de wereld veroveren, Zeeuws Tijdschrift42 (1992) 4, pp. 138-139. Cheops. Salon Curieux Keramiek CeramicsBreda: De Beyerd 1988. Rozendaal, E-J, Kunst boven water uit Zeeland. Vruchten van een prachtig en verstikkend isolement, PZC, 1 oktober 1988. Beek, W. van der, Cheops salon Curieux. Zwolle: Waanders, 1998. Kunst uit in Zeeland '81. Reizende tentoonstelling: Sjoerd Bijlsma, Jan van Leeuwen, Henny Schrijver. Middelburg: Zeeuwse Culturele Raad 1981. Out, N., Verlangens in klei, PZC, 28 april 1989. Out, N., Van Leeuwen en Strasser. Denkbeelden in keramiek en foto's, PZC, 26 oktober 1990. Sijnke, P., Keramist Jan van Leeuwen. 'Ik hou van de materie klei', Faam, 4 mei 1989. Smit, S. Velde, P. van der, Kunst boven water. Een verkenning van de beeldende kunst in Zeeland in de jaren veertig tot zestig. Middelburg: ZKC 1988. Zeeuwse Katernen 3. Spaander, I., Jan van Leeuwen. Keramische portretten (werken 1990-1992), Zeeland 1 (1992), pp. 57-59. 14 Zeeuws Tijdschrift 2011 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 14