caties geweest over de 'kunstenaarskolonies' in Dom
burg en Veere of over groepen of organisaties zoals de
Kunstkring Het Zuiden, de Zeeuwse Kunstkring en
het Reinaert-Comité. De studies over Domburg wer
den in een internationaal verband geplaatst door ze te
linken aan kunstenaarskolonies langs de kusten van
Europa (Van Vloten, 2007). Verder dienen uiteraard
genoemd te worden de door het Zeeuws Museum
georganiseerde cultuurdebatten (Bijvanck, 2004)
of werken over kunst tout court zoals Kunst in crisis
(Wolfson, 2003).
In de afgelopen twintig jaar is er heel wat ken
nis over de beeldende kunst in Zeeland boven water
gebracht. Met deze grote hoeveelheid materiaal ligt
een studie over de beeldende kunst in Zeeland onder
handbereik. Niets staat de verwezenlijking van de
droom van Jan meer in de weg: een tentoonstelling
en publicatie onder de titel het Zeeuws Museum van de
Twintigste Eeuw.
Hoofd van Etrusk, 1989. Foto: Marian van der Weide
Noten
1. Aan dit artikel is geen bio-bibliografisch overzicht van het
werk van Jan van Leeuwen toegevoegd. De toekomstige bio
graaf kan makkelijk een compleet overzicht samenstellen op
basis van de in dit artikel aangehaalde literatuur.
2. Interview met Henny Schrijver, 13 mei 2011.
3. Ibidem.
4. Archief Vortex. Correspondentie 1987-1995. Brief van Jan
van Leeuwen aan Paul van der Velde van 4 november 1987,
Middelburg.
5. Ibid.
6. Ibid. Brief van Jan van Leeuwen aan Paul van der Velde van
16 juli 1988, Middelburg.
7. Ibid. Brief van de Culturele Raad Vlissingen aan het Zeeuws
Kunstenaarscentrum van 6 maart 1989, Vlissingen.
8. Ibid. Brief van de Commissie Regionale Geschiedbeoefening
Zeeland aan Paul van der Velde van 3 april 1989, Middelburg.
9. Ibid. Brief van de Commissie Regionale Geschiedbeoefening
Zeeland aan Paul van der Velde van 5 juli 1989, Middelburg.
10. Van de plannen om over Domburg en Veere in de katernen
te publiceren is nooit iets gekomen.
11. Een ander voorbeeld daarvan is een publicatie in een gesig
neerde oplage van 100 exemplaren met zeefdrukken onder
de titel Une Lettre (1983) met een tekst van professor Mario
Vigna.
12. Archief Vortex. Correspondentie 1987-1995. Brief van Jan
van Leeuwen aan Paul van der Velde van 29 juli 1991,
Middelburg.
13. Ibid. Brief van Henny Schrijver aan Paul van der Velde van
17 maart 1992, Middelburg.
Archief en Literatuur
Archief Vortex. Correspondentie 1987-1995.
Anoniem, De erfenis van Jan van Leeuwen, PZC, 18 november
ï995.
Bakker, J. Leeman, K., 'Heel de wereld trekt naar Veere'. Kunst
en cultuur in een klein Zeeuws stadje (1870-1970). Goes: De
Koperen Tuin 2003.
Bijvanck, V. (ed.), Zeeuws Imago. Middelburg: Zeeuws Museum
2007.
Boxtel, H. van, Enkele gedachtenspinsels over kunst, en waarom
papegaaien de wereld veroveren, Zeeuws Tijdschrift42
(1992) 4, pp. 138-139.
Cheops. Salon Curieux Keramiek CeramicsBreda: De Beyerd
1988.
Rozendaal, E-J, Kunst boven water uit Zeeland. Vruchten van
een prachtig en verstikkend isolement, PZC, 1 oktober 1988.
Beek, W. van der, Cheops salon Curieux. Zwolle: Waanders, 1998.
Kunst uit in Zeeland '81. Reizende tentoonstelling: Sjoerd Bijlsma,
Jan van Leeuwen, Henny Schrijver. Middelburg: Zeeuwse
Culturele Raad 1981.
Out, N., Verlangens in klei, PZC, 28 april 1989.
Out, N., Van Leeuwen en Strasser. Denkbeelden in keramiek en
foto's, PZC, 26 oktober 1990.
Sijnke, P., Keramist Jan van Leeuwen. 'Ik hou van de materie
klei', Faam, 4 mei 1989.
Smit, S. Velde, P. van der, Kunst boven water. Een verkenning
van de beeldende kunst in Zeeland in de jaren veertig tot zestig.
Middelburg: ZKC 1988. Zeeuwse Katernen 3.
Spaander, I., Jan van Leeuwen. Keramische portretten (werken
1990-1992), Zeeland 1 (1992), pp. 57-59.
14 Zeeuws Tijdschrift 2011 3-4