EEN FAN VAN HET THEATER In gesprek met Frans Lievens Vanaf 1 juli leidt Frans Lievens drie grote Zeeuwse schouwburgen: het Scheldetheater in Terneuzen, de Mythe in Goes en de Stadsschouwburg Middelburg. Afstemming en samenwerking voor een aantrekkelijk Zeeuws theateraanbod lijkt daarmee gegarandeerd. Weer een stapje vooruit naar Zeelandstad? tekst Marcel Migo 'Als je in Zeeland iets neerzet, moet je zorgen dat dat op een stevige schaal gebeurt, de eilanden overstij gend.' Frans Lievens staat positief tegenover de Zee- landstadgedachte. Als concept. Omdat het de enige manier lijkt om op lange termijn resultaat te bereiken, om kwaliteit te leveren. Juist ook op het gebied van de kunsten. Maar hoewel hij constateert dat het eiland- denken afneemt - er wordt over de volle breedte van de provincie, in allerlei sectoren, intensiever contact gezocht en samengewerkt - wijst hij erop dat de gren zen en grensjes nog niet helemaal verdwenen zijn. 'Je moet het psychologisch effect van de tol van de Westerscheldetunnel niet onderschatten. Elke keer dat je erdoor rijdt, is het alsof je een grensovergang pas seert.' Frans Lievens karakteriseert zichzelf als een maat schappelijk ondernemer, liever dan als 'de Joop van den Ende van Zeeland', zoals Omroep Zeeland hem onlangs noemde. Zijn enthousiasme voor de podi umkunsten is mettertijd steeds verder gegroeid. Als ondernemer is hij ook actief in de sport (sportcom plex De Eenhoorn, Oostburg) en op recreatief gebied (Reynaertland, Hulst) en sinds tien jaar ook op het culturele vlak, aanvankelijk 'enkel' als exploitant van het Scheldetheater. Cultuur is een eerste levensbehoefte! 'Cultuureducatie, politiek: blijf ervan af! Je weet niet wat je door de BTW-maatregelen aanricht!' Als de bezuinigingen in de cultuursector ter sprake komen spreekt Lievens gepassioneerd. Hij mist de logica. 'Als je hier ergens in het Zeeuws-Vlaamse goed gaat eten, wat ik graag doe, betaal ik zes procent BTW. Dat kan ik niet rijmen met een BTW-verhoging voor alle cultu rele voorstellingen. Zelfs voor de schoolvoorstellingen! Als je in de bioscoop een James Bondfilm bekijkt betaal je zes procent, als je naar de schouwburg gaat straks dus negentien procent.' Lievens vraagt zich af wat daarvan de bedoeling is. 'Dat is oppervlakkigheid! Wat haal je ermee op?' Hij stoort zich eraan dat het belang van culturele en kunstzinnige vorming minder en minder wordt ingezien. 'Cultuur is geen luxe. Het is een eerste levensbehoefte.' Hij doet een klemmend beroep op de nationale politiek om die verantwoor delijkheid terug op te pakken. Hij pleit voor meer betrokkenheid bij cultuur. Te gemakkelijk is geaccep teerd dat cultuur is weggezet als 'linkse hobby'. 'Het is belangrijk dat politieke partijen de waarde van cul turele diversiteit beter gaan uitdragen én verdedigen.' Niet voor een lege zaal De belangrijkste taak van theaters is wat Lievens betreft het bedienen van het publiek. 'We moeten een verbinding maken tussen waar maatschappelijke behoefte aan is met kwalitatief goede exploitaties.' Het aanbod wordt in grote mate bepaald door de politiek. In feite krijgen de theaters een vrij concrete opdracht mee. Die opdracht kan luiden: x aantal toneeluitvoe- i6 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 16