Frans Lievens. Foto: Marcel Migo ringen, x aantal dansvoorstellingen. Een Raad van Toezicht controleert de uitwerking op kwaliteit. Er ligt dus een opdracht en tegelijkertijd geldt wat betreft Lievens: 'We programmeren niet voor een lege zaal.' Binnen de kaders van de opdrachtgever (de politiek) en met kwaliteit als voorwaarde gelden de wensen van de bezoekers als belangrijkste criterium. Lievens kent zijn publiek goed en weet dat bepaal de producties het in Zeeuws-Vlaanderen beter doen dan bijvoorbeeld in Middelburg. Opera doet het tradi tioneel goed in Terneuzen, terwijl in Middelburg de (eeuwenlange) toneeltraditie nog altijd sterker is. Die regionale voorkeuren zijn er dus nog steeds. Ondanks dat vraag, smaak en ook de samenstelling van het publiek wel veranderd zijn in de afgelopen tien a vijf tien jaar. Onder jongeren lijkt de regionale diversiteit veel geringer. 'Jongeren lijken meer op elkaar, waar ze ook vandaan komen.' De bezoekers, oud én jong, laten duidelijk weten wat zij van het aanbod vinden. Mensen zijn vergeleken met tien, vijftien jaar geleden assertiever geworden. Er is nu een grotere groep die bereid is 'enige moeite te doen' om de schoonheid van een voorstelling tot zich door te laten dringen. Reden temeer waarom Lievens het zeer betreurt dat de jonge generatie daar, door de bezuinigingen op de cultuur educatie op achterstand komt te staan. Doodzonde, vindt hij. Hier werken fans van het theater Vanwege de huidige schaal van de organisatie is flexi biliteit en onderlinge afstemming mogelijk geworden, waardoor Goes dus niet concurreert met Terneu zen, maar ook voorkomen wordt dat gezelschappen driemaal naar Zeeland komen en tussendoor elders vertoeven. Volgens Lievens voldoet de huidige schaal. Het theateraanbod is Zeelandstad proof, op het niveau 17 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 17