Het was in 1995 dat ik voor 't eerst in De Vleeshal in
Middelburg was. De aanleiding was een aankondi
ging van een installatie van Job Koelewijn die mij zo
intrigeerde dat ik het werk moest zien. En beleven.
Koelewijn die relatief laat besloten had kunstenaar te
worden, was pas afgestudeerd aan de Rietveldacade
mie met een bijzonder eindexamenproject. Dat had
de pers gehaald, maar verder was hij nog volkomen
onbekend. Het moet een van zijn eerste publieke
manifestaties als kunstenaar zijn geweest die instal
latie in De Vleeshal, nog voor zijn eerste belangrijke
galerie-expositie, zijn verblijf in New York, beide in
1996, en zijn grote doorbraak daarna.
Ik stapte letterlijk in een installatie die me de
adem benam. De vloer was volledig bedekt door spa
ghetti, in ongekookte vorm uiteraard. Koelewijn had
de droge stengels om en om in de breedte en in de
lengte naast elkaar gelegd, keurig in de rij, voor zover
28 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4