HET EXPERIMENT
ALS EEN
GEKOESTERDE
TRADITIE
De Vleeshal in Middelburg
als vrijplaats voor beloftevolle kunst
tekst Frits de Coninck
Mandia Reuter, A plot, te zien tot 26 juni, 2011 in De Vleeshal. Foto: Leo van Kampen
dat mogelijk is met dat dunne, gladde materiaal dat
zich niet zomaar in het gelid laat dwingen. Wat ik zag
waren geometrische patronen die tezamen grote blok
ken vormden van i m2. Voedsel als vloerbedekking.
Dit was een nieuw plaveisel waarop het hoge licht dat
in deze gotische zaal binnenvalt, vrij spel had met
alle denkbare kleurnuances als betoverend effect. De
bezoekers mochten er gewoon overheen lopen. De
spaghettistengels verschoven, patronen vielen uiteen
en, nog verwarrender, de stengels braken. Je hoorde
ze onder je zolen kraken, je zag de vloer in beweging.
Alle zintuigen werden gemobiliseerd, en via de kracht
van de associatie ook die van de smaak.
Makkelijk het moeilijk te hebben
Tussen alle tentoonstellingen die ik professioneel
bezoek, neemt de installatie van Koelewijn een onver
getelijke plaats in. En met die spaghettisculptuur ook
29 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4