ZEEUWS KUNST 'i i r*c/~i_i Di ni Jaargang 61, nummer 3-4, 2011 Redactie Paul van der Velde (hoofdredacteur), Lineke Broos, Marcel Migo, Oscar Steens, Margot Verhaagen, Francisca van Vloten en Dick van der Wouw Vaste medewerkers Machteld Berghauser-Pont (Zeeuwse Boekenprijs), Albert Clement (muziek), Frits de Coninck (heden daagse kunst), Jan J.B. Kuipers (signalementen), Mario Molegraaf (poëzie), Anda van Riet (fotogra fie), André van der Veeke (proza) en Ben Vranken (illustraties) Aan dit nummer werkten mee Marty Bax, Ingrid Duine, Peter Jansen, Johan de Koning, Carla Roland Mullié Bestuur Stichting Zeeuws Tijdschrift mevr. K.M.H. Peijs (voorzitter), A.J. de Visser (secretaris), J.A.M. Nijskens (penningmeester), D. van den Bout, A.L. Oosthoek, K. Scherphuis Adres Postbus 303, 4330 AM Middelburg, 0114 - 32 28 78, redactie@zeeuwstijdschrift.nl, www.zeeuwstijdschrift.nl Abonnement Het Zeeuws Tijdschrift verschijnt vier keer per jaar. De abonnementsprijs bedraagt 47,30 euro franco per post. Buiten Nederland: 52,50 euro. Abonneren kan telefonisch of via de website. Opzegging dient schriftelijk te geschieden twee maanden voor het einde van het lopende jaar. VORMGEVING Pharos M. van Hootegem DRUK Pieters Grafisch Bedrijf B.V. Groede Adverteerders Auberge De Campveerse Toren Veere, Zeeland Seaports, Stichting Curamus, ZorgSaam Zeeuws- Vlaanderen, Zeeuws Veilinghuis, Wauters Hulst bv, N.V. Westerscheldetunnel, Stichting Zigzag, SNS Bank, Provinciale Zeeuwse Courant, Koninklijke Zeelandia Groep b.v., de Drukkery Middelburg, De Koperen Tuin Goes, Basting Boeken Oostburg, Schulting Partners Middelburg, Pieters Grafisch Bedrijf B.V. Groede Deze publicatie is mede tot stand gekomen met financiële steun van de Provincie Zeeland en het Van de Velde Publicatiefonds 2on Zeeuws Tijdschrift, ISSN 0166-5154 De redactie heeft ernaar gestreefd de rechten van de illustraties te regelen. Degenen die des ondanks menen rechten te kunnen doen gelden, kunnen zich alsnog tot de redactie wenden. Foto voorkant: Jan van Leeuwen, Hoofd van Etrusk, 1989. Collectie Vortex. Foto: Marian van der Weide Aan het begin van de twintigste eeuw streken langs de kusten van de Noordzee kunstenaars neer, zo ook in Domburg, Veere en Vlissingen. Met name in Domburg werd druk geëxperimenteerd en er wordt gezegd dat de wieg van de abstracte kunst tussen de strandpalen van Domburg ligt. Het onderzoek naar kunst en kun stenaars in Zeeland in de twintigste eeuw heeft in de afgelopen 25 jaar een grote vlucht genomen. Dè inspirator van dat kunsthisto risch onderzoek was de Middelburgse keramist Jan van Leeuwen. Met de serie tentoonstelling Kunst boven water (1988-89) schetste hij met 240 doeken het brede spectrum aan kunstenaars die tot 1965 in Zeeland werkten. Sinds die tentoonstelling is veel onder zoek verricht dat een meer definitieve studie naar de kunst in Zeeland in de twintigste eeuw beslist mogelijk maakt. Een onbetwist onderdeel van die studie zal De Vleeshal betref fen. Onder de inspirerende leiding van directeuren als Lex ter Braak, Rutger Wolfson en nu Lorenzo Benedetti heeft De Vleeshal een mondiale renommee gekregen. Niet omdat het zoals de meeste hedendaagse musea een chique winkel is geworden maar omdat het altijd een vrijplaats voor kunstenaars is gebleven. Het zou me niets verbazen als de van oorsprong Kloetingse kunste naar Jacco Olivier (1972), die met zijn Moving Pictures internatio naal doorbrak, daar binnenkort een installatie maakt. Valentyn Bijvanck, een van de directeuren van het binnenkort te sluiten nooit geopende Nederlands Historisch Museum (NHM) die eerder het Zeeuws Museum main streamde vindt, bij gebrek aan een eigen expositieruimte, zijn weg terug naar Zeeland met het project X was hier. Dit project grijpt terug op het Lieux de mèmoire concept dat de Franse historicus Pierre Nora vorige eeuw lanceerde. In Zeeland zijn vijf plaatsen waar je met je smart- phone een filmpje kunt bekijken over een plaats van herinnering met NHM-certificaat, zoals bij het Gat van Ouwerkerk. Wie geen smartphone heeft, zal het Gat zelf moeten dichten en daar valt zeker iets voor te zeggen want bij mij begint het licht te kriebelen bij al die van bovenaf opgelegde en geconstrueerde plaatsen van herinnering, monumenten en canons. Hoe veel interessanter is niet de mens boordevol herinnerin gen die na een lang leven neerstrijkt in Zeeland en daar al die indrukken omzet in onstuimige doeken zoals Ben Joppe. Of wat te denken van Anda van Riet die met haar Markplaats.nl de scha kel koper-verkoper vast- en blootlegt. Of hoeveel meer biedt een kunstenaar als Bob Pingen met werk dat een herinneringsloze wereld openlegt die geen toelichting behoeft. PAUL VAN DER VELDE

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 2