de ruimte van De Vleeshal. Waarom was ik daar niet eerder naartoe gegaan? Ook ik had kennelijk last van het idéé fixe dat Middelburg zo ver weg is. En zo had ik tal van belangrijke tentoonstellingen eerder dus aan me voorbij laten gaan. Een ernstige taxatiefout, bleek toen ik me verdiepte in de tentoonstellingen en activiteiten die in De Vleeshal hebben plaatsgevonden. Tussen 1970 en nu, een continuüm van tentoonstel lingen die ertoe doen. Belangrijke namen? Christian Boltanski, John Baldessari, JCJ van der Heyden, Aer- nout Mik, Panamarenko, Maria Roosen, Jan Fabre, en natuurlijk de conceptuele kunstenaar Marinus Boe zem uit Middelburg wiens installaties in De Vleeshal als een rode draad door de geschiedenis lopen. Wat het tentoonstellingsbeleid het best kenmerkt, is dat er altijd gezocht is (en wordt) naar kunst die experi menteert, die nieuwe wegen in gaat en daarmee een attitude van vrijheid en beweeglijkheid vertegenwoor digt. Al die kunstenaars van wie velen nu een inter nationale reputatie hebben, stonden veelal nog aan het begin van hun carrière toen ze in Middelburg hun werk konden toonden. Job Koelewijn is een sprekend voorbeeld van de durf die aan dat beleid ten grondslag ligt. Nog altijd. Het eerste hoogtepunt in de reeks tentoonstel lingen die toen nog niet eens spraak maakten maar die achteraf zo belangrijk blijken: de expositie van Joseph Beuys' tekeningen, nog nooit eerder vertoond in Nederland. 'Het was de vrucht van een ontwikkeling. Het waren twee min of meer toevallige factoren die samenvielen. Allereerst de ruimte van De Vleeshal, een gotisch monument, maar naar de moderne opvat tingen ten aanzien van het inrichten van een tentoon stelling ook een heel lastige ruimte. Het is in elk geval geen neutrale ruimte waar je gemakkelijk schilderijen kunt hangen. Maar de ontwikkeling in de eigentijdse kunst bood ineens nieuwe mogelijkheden. En die maakten dat we anders naar deze ruimte gingen kijken. Een probleem werd ineens een kans. Anders gezegd: het is makkelijk om het moeilijk te hebben.' Aldus Lorenzo Benedetti, directeur van de SBKM en De Vleeshal sinds 2008. Hij doelt op de veranderingen die eind jaren zes tig, begin jaren zeventig plaatsvonden. De beeldende kunst begon grenzen te overschrijden, de grenzen van de klassieke genres, de museale ruimte en niet te vergeten de opvatting van wat kunst was. Een ten- 30 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 30