toonstellingsruimte was niet langer een statisch begrip dat je moest nemen zoals het was. Het werd door de kunst geannexeerd en werd zo deel van de nieuwe dynamiek van het kunstwerk. De ruimte werd veel meer een podium voor performances, body art en installaties die de ruimte in beslag namen. Kunst werd daarbij sterk conceptueel. De conceptual art reduceerde het kunstwerk tot wat ze in essentie is: een idee, dat belangrijker is dan de realisatie op een bepaald moment, op een bepaalde plaats. In het licht van die ontwikkelingen kreeg De Vleeshal als tentoon stellingsruimte nieuwe kansen. En die zijn genomen. Uitdagende ideeënkunst De grote metamorfose was, twintig jaar geleden, de oprichting van de Stichting Beeldende Kunst Middel burg (SBKM) waarvan Lex ter Braak de eerste directeur was. De Vleeshal met zijn geschiedenis van bijzon dere tentoonstellingen ging op in dat breder verband. Dat leidde tot een meer consistente programmering waarin kunst, kunstenaars en het maken van tentoon stellingen veel nauwer op elkaar betrokken werden. De Vleeshal werd een plek waar het experiment wortel kon schieten en daarmee kon en kan alles wat daar gebeurt deel uitmaken van het internationale debat. Juist omdat De Vleeshal kleiner en vrijer is gebleven en zodoende ook onafhankelijker kan opereren. 'De Nederlandse musea hebben in de twintigste eeuw meer vernieuwing gebracht dan in elk ander land ter wereld. Het experimenteren en vernieuwen van de tentoonstellingspraktijk heeft het Stedelijk, Van Abbe, Kröller-Muller tot voorbeelden gemaakt voor de nieuwe musea voor hedendaagse kunst. Maar de musea zijn nu te veel met marketing bezig en experimenteren te weinig; zo zullen ze nooit de faam en belangstelling van het verleden terug krijgen. Tegenwoordig er is te veel concurrentie. Musea zijn chique winkels gewor den. De nadruk is veel te veel op het instituut museum komen te liggen en niet meer op de beweging. Dat willen we met De Vleeshal absoluut niet. We willen die attitude vasthouden die de kunstenaars in de jaren zeventig uitstraalden: we komen en we doen iets. Dat was de ziel van de conceptuele kunst, dat is een open heid die bij De Vleeshal past.' De SBKM is wel beschouwd een kleine stichting, zeker in relatie tot de bijzondere geschiedenis en de ambities. Was de SBKM tot 1991 een onderdeel van de gemeente, nu is de stichting zelfstandig en wordt 31 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 31