toonstellingsruimte was niet langer een statisch
begrip dat je moest nemen zoals het was. Het werd
door de kunst geannexeerd en werd zo deel van de
nieuwe dynamiek van het kunstwerk. De ruimte werd
veel meer een podium voor performances, body art
en installaties die de ruimte in beslag namen. Kunst
werd daarbij sterk conceptueel. De conceptual art
reduceerde het kunstwerk tot wat ze in essentie is:
een idee, dat belangrijker is dan de realisatie op een
bepaald moment, op een bepaalde plaats. In het licht
van die ontwikkelingen kreeg De Vleeshal als tentoon
stellingsruimte nieuwe kansen. En die zijn genomen.
Uitdagende ideeënkunst
De grote metamorfose was, twintig jaar geleden, de
oprichting van de Stichting Beeldende Kunst Middel
burg (SBKM) waarvan Lex ter Braak de eerste directeur
was. De Vleeshal met zijn geschiedenis van bijzon
dere tentoonstellingen ging op in dat breder verband.
Dat leidde tot een meer consistente programmering
waarin kunst, kunstenaars en het maken van tentoon
stellingen veel nauwer op elkaar betrokken werden.
De Vleeshal werd een plek waar het experiment wortel
kon schieten en daarmee kon en kan alles wat daar
gebeurt deel uitmaken van het internationale debat.
Juist omdat De Vleeshal kleiner en vrijer is gebleven
en zodoende ook onafhankelijker kan opereren. 'De
Nederlandse musea hebben in de twintigste eeuw
meer vernieuwing gebracht dan in elk ander land ter
wereld. Het experimenteren en vernieuwen van de
tentoonstellingspraktijk heeft het Stedelijk, Van Abbe,
Kröller-Muller tot voorbeelden gemaakt voor de nieuwe
musea voor hedendaagse kunst. Maar de musea zijn
nu te veel met marketing bezig en experimenteren te
weinig; zo zullen ze nooit de faam en belangstelling
van het verleden terug krijgen. Tegenwoordig er is te
veel concurrentie. Musea zijn chique winkels gewor
den. De nadruk is veel te veel op het instituut museum
komen te liggen en niet meer op de beweging. Dat
willen we met De Vleeshal absoluut niet. We willen
die attitude vasthouden die de kunstenaars in de jaren
zeventig uitstraalden: we komen en we doen iets. Dat
was de ziel van de conceptuele kunst, dat is een open
heid die bij De Vleeshal past.'
De SBKM is wel beschouwd een kleine stichting,
zeker in relatie tot de bijzondere geschiedenis en de
ambities. Was de SBKM tot 1991 een onderdeel van
de gemeente, nu is de stichting zelfstandig en wordt
31 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4