financieel gevoed door de gemeente, het ministerie van OCW en door incidentele subsidies. Er worden in De Vleeshal jaarlijks tien exposities gerealiseerd, vijf a zes publicaties zien elk jaar het licht en er zijn zo'n zes symposia. Dat wordt allemaal waar gemaakt door acht medewerkers. 'We doen veel met weinig mensen. Juist omdat we klein zijn, kunnen we ook flexibel opereren. We zijn Middelburgs en we willen het cen trum van de wereld zijn, we zijn klein en willen groot denken. Tussen die werkelijkheid en die droom zoe ken we altijd de balans. Het is ons vaak gelukt om de beste kunstenaars hiernaartoe te halen, die vervolgens het beste van zichzelf wilden geven. Dat had en heeft ook te maken met de omstandigheid dat de ruimte van De Vleeshal goede kunstenaars altijd uitdaagt.' De tentoonstellingen in De Vleeshal trekken per jaar zo'n dertigduizend bezoekers. Een kwart van dat aantal zijn inwoners van Middelburg en onderzoek leert dat die vaak terugkomen. De rest zijn cultuur toeristen uit de hele wereld. Benedetti: 'We krijgen veel positieve reacties, ook uit Middelburg zelf. De kunstwereld kent ons, ook internationaal. Het is onze opdracht om de naam en faam van De Vleeshal op de kaart te houden.' De Vleeshal, en sinds twintig jaar ook de SBKM, heeft een reputatie opgebouwd, de geografische ligging ten spijt. Maar de kaart van Nederland valt niet vanzelfsprekend samen met de geografie van de kunstwereld. Antwerpen en Brus sel zijn dichterbij dan Amsterdam, het epicentrum voor wie niet verder kijkt dan de traditie wil. Lorenzo Benedetti bepleit een andere manier van kijken: 'Voor velen is de afstand van Middelburg naar Amsterdam nog altijd korter dan andersom. Maar als je verder wilt denken dan tot waar de regionale of nationale grenzen strekken, dan zie je ook de grote kansen. Onze positie nodigt uit tot dialoog met het nabije buitenland, met België vooral. Het gaat er uiteindelijk niet om waar je bent, maar wat je denkt.' Vleespotten Zijn de tentoonstellingen de afgelopen twintig jaar het vlaggenschip geweest, er is nog een andere pijler onder de stichting, en dat is de collectie kunst die door de jaren heen is aangekocht. Minder zichtbaar maar zeker zo belangrijk. Maar in Middelburg is er geen ruimte om de collectie te tonen, ook geen ruimte trouwens voor opslag. De klimatologische eisen waaraan een opslag moet voldoen, het onderhoud en beheer vergen zo veel geld dat dat voor de SBKM simpelweg te duur is. Vandaar dat de collectie zich bevindt in het MUHKA, het Museum van Heden daagse Kunst Antwerpen. Dat bespaart niet alleen geld, het levert Middelburg ook veel op. Het MUHKA kan gebruikmaken van de Middelburgse collectie en 32 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 32