(uiterst links) Marinus Boezem, A volo d'uccello (in vogelvlucht), was via de webcam van 17 september tot 24 oktober 2010 te zien in De Vleeshal Abake (Londense collectief), Published by: Abake, te zien tot 26 juni in De Kabinetten van De Vleeshal. Foto: Leo van Kampen de SBKM kan over de grote collectie uit Antwerpen beschikken voor het maken van tentoonstellingen. Zo kon het dat vorig jaar werk van Luc Tuymans en Martin Kippenberger in De Vleeshal werd getoond, alleen al wegens kosten van verzekering en transport onbetaalbaar, normaal gesproken. De collectie die in Middelburg is aangelegd, vóór 1991 door de gemeente en daarna door de SBKM, beslaat zo'n 150 werken. Benedetti is er trots op, en terecht. Het topstuk is een video-installatie van Pip- pilotti Rist uit 1995, heel vroeg en dus goedkoop gekocht. Het werk is nu een veelvoud waard van wat er toen voor is betaald. Er is werk van Jimmie Durham, Ilya Kabakov, Job Koelewijn en van belang rijke kunstenaars uit Zeeland als Piet Dieleman en Marinus Boezem. Met een bescheiden budget is er in Middelburg een prachtcollectie opgebouwd. Per jaar is er €10.000,- beschikbaar voor aankopen, een bedrag waarmee je op een beurs voor hedendaagse kunst snel uit gewinkeld bent. Met het vroegtijdig herkennen van talent, durf, goede contacten en vooral visie kom je een heel eind, zo blijkt. Wat voor het tentoonstellingsbeleid opgaat, geldt net zo voor aankopen. Als je toont of koopt wat er al is en al een plaats hebt veroverd, ben je te laat. Ken merkend voor De Vleeshal, en dus ook voor de SBKM, is dat ze altijd heeft geanticipeerd. Wij willen de eerste zijn.' Waar dat zoekende oog toe heeft geleid, mag blijken uit de waarde die de collectie nu heeft. Ze heeft, zo schat Lorenzo Benedetti, ongeveer 2 procent gekost van de totale subsidies en 10 procent van wat de marktwaarde nu is. Dat is wat je terugkrijgt als je vakkundig experimenteert. Ooit was er een plan voor een museum als huis voor de collectie, naar ontwerp van Aldo van Eyck. Het geld was een probleem. De realisatie van het plan zou ten koste zijn gegaan van de tentoonstellingen. Het is bij een plan gebleven. Maar de droom leeft nog altijd in Middelburg. De kwaliteit van de collectie is in elk geval een goed argument om over een museum te blijven denken, net als over de economische betekenis ervan voor een stad die het toerisme als een dierbare bron van inkomsten koestert. Maar museum of niet, de SBKM zet het beleid met durf en visie voort. Lorenzo Benedetti formuleert het als de traditie van het experiment, een paradox die mogelijk is gebleken in het beleid dat in 1970 begonnen is. Zijn eerste tentoonstelling was die van Fernando Sanchez Castillo die zich internationaal met zijn beelden en video's steeds meer toont. Dit jaar komt er een expositie van het jonge Belgische talent Kelly Schacht. 'Het expe riment als traditie, dat mogen we niet kwijt raken want dan verliezen we onze identiteit. Het experiment omar men, dat is leren lopen in het donker.' 33 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 33