(uiterst links) Marinus Boezem, A volo d'uccello (in vogelvlucht),
was via de webcam van 17 september tot 24 oktober 2010 te zien
in De Vleeshal
Abake (Londense collectief), Published by: Abake, te zien tot 26
juni in De Kabinetten van De Vleeshal. Foto: Leo van Kampen
de SBKM kan over de grote collectie uit Antwerpen
beschikken voor het maken van tentoonstellingen.
Zo kon het dat vorig jaar werk van Luc Tuymans en
Martin Kippenberger in De Vleeshal werd getoond,
alleen al wegens kosten van verzekering en transport
onbetaalbaar, normaal gesproken.
De collectie die in Middelburg is aangelegd, vóór
1991 door de gemeente en daarna door de SBKM,
beslaat zo'n 150 werken. Benedetti is er trots op, en
terecht. Het topstuk is een video-installatie van Pip-
pilotti Rist uit 1995, heel vroeg en dus goedkoop
gekocht. Het werk is nu een veelvoud waard van
wat er toen voor is betaald. Er is werk van Jimmie
Durham, Ilya Kabakov, Job Koelewijn en van belang
rijke kunstenaars uit Zeeland als Piet Dieleman en
Marinus Boezem. Met een bescheiden budget is er in
Middelburg een prachtcollectie opgebouwd. Per jaar is
er €10.000,- beschikbaar voor aankopen, een bedrag
waarmee je op een beurs voor hedendaagse kunst snel
uit gewinkeld bent. Met het vroegtijdig herkennen van
talent, durf, goede contacten en vooral visie kom je
een heel eind, zo blijkt.
Wat voor het tentoonstellingsbeleid opgaat, geldt
net zo voor aankopen. Als je toont of koopt wat er al
is en al een plaats hebt veroverd, ben je te laat. Ken
merkend voor De Vleeshal, en dus ook voor de SBKM,
is dat ze altijd heeft geanticipeerd. Wij willen de eerste
zijn.' Waar dat zoekende oog toe heeft geleid, mag
blijken uit de waarde die de collectie nu heeft. Ze
heeft, zo schat Lorenzo Benedetti, ongeveer 2 procent
gekost van de totale subsidies en 10 procent van wat
de marktwaarde nu is. Dat is wat je terugkrijgt als je
vakkundig experimenteert.
Ooit was er een plan voor een museum als huis
voor de collectie, naar ontwerp van Aldo van Eyck. Het
geld was een probleem. De realisatie van het plan zou
ten koste zijn gegaan van de tentoonstellingen. Het is
bij een plan gebleven. Maar de droom leeft nog altijd
in Middelburg. De kwaliteit van de collectie is in elk
geval een goed argument om over een museum te
blijven denken, net als over de economische betekenis
ervan voor een stad die het toerisme als een dierbare
bron van inkomsten koestert.
Maar museum of niet, de SBKM zet het beleid met
durf en visie voort. Lorenzo Benedetti formuleert het als
de traditie van het experiment, een paradox die mogelijk
is gebleken in het beleid dat in 1970 begonnen is. Zijn
eerste tentoonstelling was die van Fernando Sanchez
Castillo die zich internationaal met zijn beelden en
video's steeds meer toont. Dit jaar komt er een expositie
van het jonge Belgische talent Kelly Schacht. 'Het expe
riment als traditie, dat mogen we niet kwijt raken want
dan verliezen we onze identiteit. Het experiment omar
men, dat is leren lopen in het donker.'
33 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4