deed, begon ik dia-opnames te maken van goede stuk ken in zo'n groot doek en van stukken die ik slecht vond. Ik heb op een gegeven moment een selectie daaruit van tien dia's in een projectiemolen gezet en ze achter elkaar op een muur getoond. Het bleek een verhaal te zijn geworden van wat ik geschilderd had. Dat verraste me. Met behulp van de computer maakte ik er een vloeiend geheel van en zette dat op dvd. Ik liet die animatie, want dat is het, op mijn tentoon stelling in 2004 in galerie Victoria Miro in Londen zien waar het meteen een groot succes was. Ondanks mezelf bleek ik een video gemaakt te hebben. Ik ben en voel me voor alles schilder. Ik hou van Munch en stiekem ook van de andere expressionisten.' Happy accidents Jacco Olivier is opgeleid aan de kunstacademie van den Bosch en heeft in 1997 en 1998 gewerkt op de Rijksakademie in Amsterdam, een kweekplaats waar zorgvuldig geselecteerde talenten van over heel de wereld zich twee jaar lang verder kunnen ontwik kelen. Vooraanstaande galeries buitelen elk jaar over elkaar heen om de vette vissen uit die vijver te hengelen. Olivier werd door de Londense galerie Vic toria Miro opgevist die hem liet deelnemen aan een groepsexpositie met onder meer Michael Raedecker, een Nederlandse kunstenaar die een topcarrière in Engeland heeft opgebouwd, Thomas Demand en De Rijke/De Rooy. 'Ik was natuurlijk nog onbekend, geen hot shot dus, maar ik was kennelijk op de goede plaats, op het juiste moment, met het goede werk.' Hij liet daar twee animaties zien, die meteen verkocht wer den. Kort daarna toonde zijn galerie hem op de pres tigieuze Armoryshow in New York en daarna op Art Miami. Zo overrompelend kan het soms gaan, maar uitzonderlijk blijft het wel. Aan de muren van zijn atelier in de Amsterdamse Jordaan hangen tal van kleine schilderijtjes. Er is geen projectiescherm te zien, wat je zou verwachten bij een maker van animaties. Hij noemt de schilderijtjes zelf collages, juist omdat ze de diverse ingrediënten bevatten van wat later een filmpje zal worden. Op een ervan zie je een bed, een huis met een grote veranda waar het licht mooi overheen glijdt, lucht en water, een gezelschap lopende mensen. Het zijn beelden, losse beelden nog die toevallig samen lijken geko men en door het schilderij bijeen gehouden worden. Jacco Olivier, Saeftinghe, 2006animation on dvd, 2:39 minuten, still 'Alles zit in zo'n schilderijtje, bijna onbewust heb ik die dingen geschilderd, niet eens associërenderwijs. Hooguit achteraf kun je er een verband en daarmee een soort compositie in herkennen. En is het ook hooguit intuïtief dat je er een lading in kunt voelen. Het is net als wat sommige schrijvers en componisten doen: je maakt iets, je legt het weg en als er voldoende tijd overheen is gegaan en je dus afstand hebt kun nen nemen, zie je een verband.' Dat is het moment dat Jacco Olivier de losse beelden in zo'n schilderijtje fotografeert met zijn digitale camera en die beelden bewerkt en monteert tot wat een filmpje wordt waarin de beelden in vloeiende beweging elkaar opvolgen en over elkaar heen worden gemonteerd. 'Als ik er tevo ren over ga nadenken, dan wordt het te veel een schil derij, dan wordt het niks, dan blokkeer ik. Voorafkan ik niet bedenken wat ik achteraf zie. Als ik het wel van tevoren zou bedenken, wordt het redelijk saai. Ik hoop altijd op happy accidents.' Saeftinge en Walvis Te midden van de veelheid aan onderwerpen: een ijsbeer op de Noordpool, een meisje dat zich afdroogt na het baden, een walvis, is er één animatie die in naam naar Zeeland verwijst, Saeftinge uit 2006. Hoe Zeeuws dat ook klinkt, het is meer een metafoor dan een letterlijk op te vatten geografische benoeming. De animatie voert je binnen in een wereld die ook een droom kan zijn. Land, een lage horizon, lange 52 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 52