{{ZEEUWSEJJ Zeeuwse Boekenprijs 2011 eindelijk wil ik met mijn werk uitzicht bieden op een andere wereld. Kijken staat trouwens bij mij centraal en niet het werk. Wat ik bijvoorbeeld niet wil is zes dezelfde schilderijen met kleine nuanceverschillen maken. In elk werk wil ik voor de absolute volheid gaan. Elk schilderij moet een openbaring zijn. Daarin ben ik eigenlijk een barokke schilder. Mijn abstracte schilderijen zijn zuivere beelden. Bij figuratieve schil derkunst heb je eerder het gevoel dat je het werk na een tijdje door en door kent. Zogenaamde abstracte kunst is zuiver beeldend en verveelt niet gauw als het werk goed gedaan is. Nadat de schilder heeft uitgelegd waar hij voor staat in de schilderkunst, gaat het gesprek alle kanten op: afkomst, politiek, succes of marge, landschap, kunstklimaat, Zeeland, jaren zestig, katholicisme. Alle geëxposeerde schilderijen zijn in 2010 geschilderd, probeer ik terug te keren naar een gerichte vraag. Wat is er de jaren daarvoor gebeurd? Heb ik ook geschil derd, zegt hij, maar met mate. In feite ben ik niet voor één ding in de wieg gelegd. Ik houd van fotograferen, filmen, reizen en het goede leven. Ik weet dat het nodig is om succes te hebben: je concentreren op een discipline en dan liefst nog met een vast thema, maar ik kan dat niet. Ik heb het er ook niet voor over. Na dertig jaren ben ik nog steeds een tamelijk onbekende schilder in Zeeland. Kijk maar naar de aankooplijst van de provincie van de laatste jaren. Ik sta er niet op. De woorden komen blijmoedig en zonder enige vorm van rancune uit zijn mond. Dan worden we onder broken door een redactielid van een concurrerend tijdschrift die een bijdrage van Pingen komt ophalen. En morgen ook nog een beschouwing van Nico Out in de PZC, zeg ik. Hoe lang kun jij je nog vermaken in elitaire afzondering? Na een gesprek van anderhalf uur gaan we rich ting expositieruimte. Ik ben er na de opening niet meer geweest, zegt Pingen. Hier heb ik me op ver heugd, bedenk ik. Om zijn werk opnieuw te zien. In de expositieruimte gebeurt hetzelfde als bij mijn eerste confrontatie met de doeken. Ik voel een vorm van gelukzaligheid die bijna gênant is. Wat is je favo riete werk?, vraag ik. Nooit meer denken, dat is beter dan nooit meer slapen, lacht hij. Ik probeer na te gaan waar mijn voorkeur naar uit gaat, maar ik kan lange tijd niet beslissen. Uiteindelijk kies ik voor Verticaal grijs/grijs. Misschien wel omdat ik geen Maastrichte naar ben. De Zeeuwse Boekenprijs (ZBP) is een initiatief van het Zeeuws Tijdschrift in samenwerking met de Zeeuwse Bibliotheek en de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC). Hoofdsponsor is de Campveerse Toren in Veere. De ZBP werd in 2003 voor het eerst uitge reikt. De ZBP is ingesteld met het doel meer aandacht voor het Zeeuwse boek en boeken van Zeeuwen te krijgen. Voor de ZBP komen boeken in aanmerking over Zeeland en boeken die door Zeeuwen zijn geschreven. De boeken dienen tussen 1 juli 2010 en 1 juli 2011 gepubliceerd te zijn. De prijs bestaat uit een bedrag van 1000 euro en het gouden Zeeuws Meisje. De geno mineerden ontvangen een andere versie ervan. De Jan Bruijnsprijs, vernoemd naar de Goese uitgever van Zeeuwse boeken, wordt toegekend aan de auteur van het beste Zeeuws-Zeeuwse boek. De PZC-publieksprijs wordt uitgereikt aan de auteur van het boek dat via een elektronische stemming op de PZC-website de meeste stem men op zich weet te verenigen. De jury van de ZBP 2011 bestaat uit: Jac queline Bel, Ton Brandenbarg, Peter Jansen, Mario Molegraaf, Karla Peijs (voorzitter) en Paul van der Velde (secretaris). De shortlists zullen bekend gemaakt worden tijdens het Film by the Sea Festival in september in Vlissingen. Alle drie de prijzen zullen worden uitgereikt op 4 novem ber 2011 in de Week van het Zeeuwse Boek. Dit zal geschieden in de Zeeuwse Bibliotheek en zal worden gevolgd door het Zeeuws Boekenfeest. Voor meer informatie zie: www.zeeuwstijdschrift.nl 57 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 57