Torso, 1978. Foto: Dick Hetjes Realistisch keramist Hij werd er parttime docent handvaardigheid en kunstgeschiedenis aan de Stedelijke Scholenge meenschap Middelburg. De Mammoetwet was juist ingevoerd en kunst en kunstgeschiedenis werden als eindexamenvak ingevoerd. Samen met Henny wist hij veel extra subsidie binnen te halen wat de bouw van diverse lokalen voor kunstonderwijs mogelijk maakte. De voorzieningen lagen op het niveau van een kunst academie en het onderwijs in het vak werd, volgens Henny, met groot enthousiasme door de leerlingen gevolgd.2 Tot de bekende leerlingen van Jan uit die tijd kunnen Dave Meyer, Pieter Slagboom en Ben Sleeuwenhoek gerekend worden. In de jaren zeventig ontwikkelde hij een duidelijk eigen signatuur. Hij werd een van de vooraanstaande keramisten in Nederland die ook in het buitenland erkenning kreeg. De Italiaanse kunsthistoricus Mario Vigna omschreef het als volgt: 'Jan van Leeuwen appar- tient aux artistes contemporains les plus avancés' Une Lettre, 1983). De Nederlandse kunsthistorica Mieke Spruit-Ledeboer deelde die mening. 'Een der belang rijkste onder de figuratief-werkende keramisten in ons land is Jan van Leeuwen. De menselijke figuur, in 6 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 6