Torso, 1978. Foto: Dick Hetjes
Realistisch keramist
Hij werd er parttime docent handvaardigheid en
kunstgeschiedenis aan de Stedelijke Scholenge
meenschap Middelburg. De Mammoetwet was juist
ingevoerd en kunst en kunstgeschiedenis werden als
eindexamenvak ingevoerd. Samen met Henny wist hij
veel extra subsidie binnen te halen wat de bouw van
diverse lokalen voor kunstonderwijs mogelijk maakte.
De voorzieningen lagen op het niveau van een kunst
academie en het onderwijs in het vak werd, volgens
Henny, met groot enthousiasme door de leerlingen
gevolgd.2 Tot de bekende leerlingen van Jan uit die
tijd kunnen Dave Meyer, Pieter Slagboom en Ben
Sleeuwenhoek gerekend worden.
In de jaren zeventig ontwikkelde hij een duidelijk
eigen signatuur. Hij werd een van de vooraanstaande
keramisten in Nederland die ook in het buitenland
erkenning kreeg. De Italiaanse kunsthistoricus Mario
Vigna omschreef het als volgt: 'Jan van Leeuwen appar-
tient aux artistes contemporains les plus avancés' Une
Lettre, 1983). De Nederlandse kunsthistorica Mieke
Spruit-Ledeboer deelde die mening. 'Een der belang
rijkste onder de figuratief-werkende keramisten in
ons land is Jan van Leeuwen. De menselijke figuur, in
6 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-4