bij het beheer en onderhoud van gebouwd erfgoed, het minder specialistische werk af te splitsen en tegen een lager arbeidsloon te laten verrichten? Het zou goed zijn als dit ook landelijk zou worden opgepakt. De scheidslijn tussen publieke en private taak dient hier bij opnieuw tegen het licht te worden gehouden. Verwerf internationale status Mijn derde suggestie is meer gebruik te maken van internationale labels. Ze kunnen prima dienen als uithangbord voor bijzonder erfgoed. De plaatsing van het archief van de Middelburgse Commercie Compagnie op de werelderfgoedlij st voor documen taire werken van de UNESCO geeft in één klap meer internationale aandacht aan het Zeeuws Archief en op termijn wellicht extra fondsen. De erkenning van de Staats-Spaanse linies als European Heritage heeft een vergelijkbaar effect. Internationale labels betekenen aandacht, status en fondsen. Zo krijgt de culturele erfgoedsector ook regelmatig Europese fondsen om projecten te realiseren. Vaak zijn dit gel den uit zogenoemde regionale cohesiefondsen, maar specifieke fondsen zijn vaak interessanter. Het vergt extra inspanningen hier succesvol een beroep op te kunnen doen. Als het lukt kan met een kleinere eigen bijdrage toch veel bereikt worden. De afgelopen jaren is de provincie Zeeland hierin succesvol geweest met onder meer verschillende maritieme projecten. Het vraagt wel enige investering in Europese contacten en netwerken, maar elk geslaagd project is een blijvend visitekaartje. Een Zeeuwse Trust Mijn vierde suggestie is geldstromen van publieke en private herkomst meer en beter te combineren. De National Trust organisatie in Engeland geldt voor mij als een inspirerend voorbeeld hoe één organisatie voor zowel natuur, landschap als erfgoed zorg draagt en vooral ook door leden wordt gedragen. In Nederland kennen wij een sterke scheiding tussen natuur en cultuur. Het zou geweldig zijn als bijvoorbeeld Het Zeeuws Landschap zich verder ontwikkelt in deze richting. Nauwe samenwerking met de Stichting Land schapsbeheer Zeeland en de SCEZ ligt dan voor de hand en wellicht ontstaat er dan een Zeeuwse Trust. De verschillende private cultuurfondsen zoals het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Nationaal restau ratiefonds en het VSB-fonds zijn geïnteresseerd in samenwerkingsvormen voor langere duur die tevens bijdragen aan hun doelstellingen. In veruit de meeste gevallen wordt dan ook geld vanuit het fonds toege voegd aan de eigen inbreng. Tevens kunnen door samenwerking de transactiekosten teruggebracht worden. De private partij beheert het fonds en een overheid heeft nauwelijks nog kosten aan de inzet van middelen. In Zeeland fungeert al jaren tot volle tevre denheid een fonds voor cultuurhistorische gebouwen dat is ondergebracht bij het Prins Bemhard Cultuur fonds. Ook door de samenwerking met nationale behoudsorganisaties, zoals Vereniging Hendrick de Keijser, BOEi, Stichting Behoud en Herbestemming Religieus Erfgoed te intensiveren kunnen er resulta ten worden geboekt bij het behoud van met name het gebouwde erfgoed. In Zierikzee wordt momenteel door de Stichting Behoud en Herbestemming Religi eus Erfgoed onderzocht op welke wijze een bredere functie aan de Nieuwe Kerk kan worden gegeven, waarbij ook geld beschikbaar kan komen voor investe ringen in noodzakelijke aanpassingen. Dit biedt uitda gende perspectieven. Samenwerking tussen het Zeeuws Archief, de Zeeeuwse Bibliotheek, de SCEZ en Omroep Zeeland ligt voor de hand. Door technische ontwikkelingen is het steeds eenvoudiger de omgeving vast te leggen op foto, dia, film, video en dvd. Door de grote versprei ding van deze apparatuur onder burgers te benutten, kan een schat aan historische en hedendaagse infor matie boven water worden gebracht tegen minimale kosten. De beelden van de serie Trugkieke bij Omroep Zeeland bewijzen de waarde hiervan. Breed draagvlak In Zeeland is er altijd nog een breed draagvlak om overheidsgeld te besteden aan cultureel erfgoed. Over wegingen vanuit economisch, leefbaarheids-, ruimte lijk, en identiteitsgebonden perspectieven bieden hier voor volop aanleiding. Meer dan ooit is het nodig de inzet van de middelen zeer goed te optimaliseren en daarmee multipliereffecten te realiseren. Er is een zee van mogelijkheden, zoals blijkt uit het voorafgaande, maar ze vragen extra inzet om die te effectueren. Vol gens mij verdient ons Zeeuws cultureel erfgoed die om Zeeland nog mooier en aantrekkelijker te maken! Harry van Waveren was van 2003 tot april 2011 gedeputeerde voor cultuur van de Provincie Zeeland. 24 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-8 Park Zorgvliet in EIlewoutsdijk. Foto: Marinus van Dintel, SCEZ. 25 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 14