'Herinneren, Leren en Vooruitkijken; bewustwording van de gevolgen van klimaatveranderingen in de persoonlijke en directe omgeving van de bezoeker alsmede de wijze waarop hier in de Zuidwestelijke Delta invulling aan wordt gegeven.' Maaike Klunne, Watersnoodmuseum. weer boven de 30.000 wist te krijgen. Tijdens vier regionale overleggen van de Vereniging van Zeeuwse Musea in januari 2011 gaven de aanwezige museum bestuurders aan de komende drie jaren te streven naar een half miljoen bezoekers per jaar. Nederland heeft zo ongeveer de hoogste museum dichtheid ter wereld. Met gemiddeld duizend musea op 16.685.000 inwoners is de museumdichtheid 1 museum per 16.685 inwoners. De Zeeuwse muse umdichtheid ligt nog hoger. Gerelateerd aan het aan tal inwoners (375.000), zijn er in Zeeland naar ver houding twee keer zoveel musea dan op de landelijke museumkaart. De museumdichtheid is 1 museum per 8.335 inwoners. Ondanks deze hoge museumdicht heid zijn er regio's waar het dichtstbijzijnde museum zich toch nog op enige afstand bevindt. Aan de kust bevindt zich een verhoogde concentratie en dat is niet toevallig want er is een directe relatie tussen het stij gende toerisme en de toename van het aantal musea in Zeeland. Onze provincie kent nog een echt muse umseizoen dat samenvalt met het toeristisch seizoen. Het start met het Museumweekend begin april en eindigt met de Maand van de Geschiedenis in okto ber. In de winter is (nog steeds) een groot deel van de Zeeuwse musea gesloten. Door de veranderende rol van musea in de Zeeuwse samenleving komt ook hierin de laatste jaren verandering. Van drie P's en vijf W's In de provinciale uitwerkingsnota Investeren in musea, een duurzame kwestie (2007-2012) uit 2007 zijn drie P's voor de musea geformuleerd: prioriteren, positio neren en profileren. Prioriteren: niet alles kan tegelijk; het zou ook onbetaalbaar worden. De provincie riep de musea en de Vereniging van Zeeuwse Musea op mee te denken 30 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-8 over de volgorde waarin achterstandsprojecten en vernieuwingsprojecten aangepakt moesten worden. Zo zijn enkele Zeeuwsbrede projecten tot stand geko men, mede geprioriteerd vanuit de musea. Overigens ontvangen vrijwel alle musea in Zeeland structureel alleen subsidie van de gemeentelijke overheid en niet van de provincie. Positioneren: musea zijn meer dan bewaarplaat sen voor het erfgoed, meer dan culturele instituten met hoge drempels of stoffige oudheidkamers. Veel Zeeuwse musea hebben hun positie in de samenle ving afgelopen jaren sterk verstevigd. Ze bereiken nieuw publiek en hebben hun functie verbreed door lokaal als sociaal trefpunt te functioneren. Tot slot profileren: dat wordt heel belangrijk gevonden. De musea zijn vaak blijven hangen als voorziening op lokaal niveau. Voor de positionering is dat heel belangrijk, maar voor de profilering zullen ze accenten moeten gaan leggen. De wereld om hen heen is groter geworden. De Zeeuwse museumcol lecties zouden heel goed geprofileerd kunnen worden. Zij vormen het 'visitekaartje' van de musea, die daar mee meer themamusea/kwaliteitsmusea worden. De opdracht aan de musea: vertel vanuit die geprofileerde collecties met elkaar het verhaal van Zeeland. Afgelopen vijf jaar hebben de Zeeuwse musea sterk ingezet op de lijn van prioriteren en positione ren. Op het terrein van profileren valt er nog het nodi ge werk te verzetten. Het provinciale project 'Erfgoed Inzichtelijk' voor collectieregistratie, waaraan de SCEZ sinds 2007 uitvoering geeft, helpt hen hierbij. Musea zijn hun taak steeds meer gaan verbreden. Daarom moet vooral ook gekeken worden naar de kwaliteit van die taken, in plaats van alleen naar de kwantiteit van bezoekgegevens. De vijf maatschappelijke betekenis sen of waarden (de vijf W's) die de NMV heeft gefor muleerd voor de musea in Nederland, sluiten nauw aan op de drie P's van Zeeland. De collectiewaarde sluit aan op het cultuurbeleid van overheden. Denk daarbij aan maatschappelijke thema's als rentmeesterschap, verzamelen en ontza- melen, digitalisering en bezoekersprofielen. Mogelijke allianties: andere musea, bibliotheken, archieven en andere culturele instellingen. De verbindende waarde sluit aan op het cultuur beleid van overheden. Denk daarbij aan maatschap pelijke thema's als rentmeesterschap, verzamelen en ontzamelen, digitalisering en bezoekersprofielen. Mogelijke allianties: andere musea, bibliotheken, archieven en andere culturele instellingen. De verbin dende waarde raakt het sociaal beleid van de overheid, met thema's als burgerparticipatie, vrijwilligersbeleid, democratisering en sociale cohesie. Mogelijke allian ties: vrijwilligersorganisaties, serviceorganisaties en sociale en professionele netwerken. De educatieve waarde heeft een directe relatie met het onderwijsbeleid en thema's zoals de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, volwassenen onderwijs, een leven lang leren, talentontwikkeling, maatschappelijke stages, inburgering en kenniseco nomie. Mogelijke allianties: alle onderwijsvormen van primair onderwijs tot wetenschappelijke instituten, maar ook het bedrijfsleven. Bij belevingswaarde is een relatie denkbaar met vrijetijdsbeleid, welzijnsbeleid en gezondheidszorg, met thema's als zingeving, tolerantie, leiderschap, ontspanning en geestelijke gezondheidszorg. Moge lijke allianties: gezondheidscentra, de wellness-sector, patiëntenorganisaties en evenementenorganisaties. De economische waarde raakt het economisch en ruimtelijk beleid van overheden. Thema's zijn onder meer toerisme, citymarketing, merchandising, gebieds- ontwikkeling en leefbaarheid. Mogelijke allianties: projectontwikkelaars, architecten, aannemers, de hotel branche en organisaties voor toerisme en recreatie. Veranderende rol Met de drie P's en de vijf W's in gedachten bereiden de Zeeuwse musea zich voor op hun veranderende rol in de Zeeuwse samenleving. Een samenleving die op alle niveaus wordt geconfronteerd met bezuinigin gen. Wat is de missie van de musea voor de komende jaren, welke koers moet er worden gevaren? Musea zijn een belangrijke schakel in de culturele infrastruc tuur. Zij bewaren en presenteren boeiende collecties en vertellen het verhaal van hun omgeving. Een onderscheidend verhaal, een verhaal dat aanspreekt. Musea tonen de Zeeuwse Ziel. Ze versterken daarmee de unieke aspecten van Zeeland en daar kan in de komende jaren nog veel profijt van worden getrokken, zowel in maatschappelijk als in economisch opzicht. Leo Adriaanse is adviseur musea en hoofd sector Advisering en Ontwikkeling bij Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland. 31 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 17