Wekelijks speelt de stadsbeiaardier Henk G. van Putten op het Middelburgse carillon. De stadsbeiaardier van Antwerpen, Geert D'hollander, legde enkele jaren geleden de klank van het Middelburgse carillon vast op een cd, gevuld met muziek van uitsluitend Zeeuwse componisten uit heden en verleden. Foto's: Anda van Riet. bazen dat in het verleden organisten vaak ook bei aardier waren (zie ook het artikel over componisten van psalmzettingen in ZT 40 (1990) 5). In 1526 werd in de stadhuistoren een klokkenspel gehangen. Een stadsbeiaard volgde nog in dezelfde eeuw in de abdij- toren Lange Jan: dit instrument werd omstreeks 1595 gemaakt door Hendrick van Trier uit Aken en diens meesterknecht Jan Burgerhuys. Omstreeks deze tijd werd door Burgerhuys zelfs een klokkengieterij te Middelburg opgericht. Het bedrijf vormde het begin van een familietraditie; in het midden van de zeven tiende eeuw werd Burgerhuys' gelijknamige kleinzoon door de Staten van Zeeland als "s lands geschut- en klokkengieter' aangeduid. Over de beiaards in Middelburg is door de eeuwen heen in lovende bewoordingen geschreven. Dat geldt zeker voor het instrument dat kort na de stadsbrand van 1712 werd gebouwd onder adviseurschap van de vermaarde Middelburgse organist, beiaardier en componist Pieter Bustijn, wiens klavecimbelwerken destijds tot in kringen rondom Bach bekend waren (zie ZT 49 (1989) 4). Het klokkenspel van 40 klok ken, in 1714-1715 gegoten door Claes Noorden en Jan Albert de Grave (Amsterdam) werd beschouwd als een der fraaiste van ons land. De zogeheten bourdon, de grootste klok van het carillon met een gewicht van 6.150 kilo hervond een plaats in het nieuwe instru ment dat na de Tweede Wereldoorlog in de Lange Jan werd aangebracht. Dit instrument behoort thans tot de zwaarste beiaards van ons land. In de zestiende eeuw werd ook het begin gemaakt met het aanstellen van de eerste klokkenisten in een sindsdien lange, onafgebroken reeks, voortdurend tot de dag van vandaag. De instrumenten van de abdij to ren en de stadhuistoren werden beide door speciaal daartoe benoemde beiaardiers bespeeld. Middelburg heeft beiaardiers van de hoogste kwaliteit gehad, wier invloed verstrekkender is geweest dan nu bekend is of wordt gedacht. Onder hen bevonden zich belangwek kende toonkunstenaars als Remigius Schrijver, Pieter Bustijn en Jan Morks. Van de laatste is onlangs een aanzienlijke hoeveelheid transcripties voor carillon teruggevonden in de Zeeuwse Bibliotheek. De beiaard is niet alleen bespeeld, maar er is ook over geschreven. De Poolse Kasia Piastovska, hier aan het klavier van de beiaard te Goes, besloot tijdens deelname aan een Summer School in Zeeland in 2008 om haar studie aan de Roosevelt Academy in Middelburg voort te zetten. De Middelburgse jurist Joos Verschuere Reijnvaan, onder meer werkzaam als stadsbeiaardier van Vlis- singen, heeft in zijn Muzijkaal Kunst-Woordenboek (Amsterdam 1795) - het eerste Nederlandstalige muzieklexicon - uitvoerig over de beiaard, klokken, en automatisch spel gepubliceerd. Een en ander is voor zien van fraaie gravures. Ook aan dit aspect van de bei aardcultuur is vanuit Middelburg een impuls gegeven. The jingling of ducats? Uit alle bronnen blijkt ondubbelzinnig dat het Mid delburgse stadsbestuur de beiaardcultuur door de eeuwen heen steeds krachtig heeft gestimuleerd. De bouw van het nieuwe carillon uit 1714-1715 was bijvoorbeeld zeer duur, maar het bestuur wenste de hoogste kwaliteit. Dat gold ook voor de kwaliteit van het beiaardspel. Zo werd Pieter de Moor door het stads bestuur ingaande 1 januari 1646 aangesteld als klokke nist van de Abdijtoren op een jaarwedde van 40,-. De vroede vaderen vonden echter dat hij zijn speltechniek op een nog hoger plan moest brengen: Middelburg hechtte aan muziek van hoog niveau. Daarom vertrok De Moor voor een periode van vijf maanden naar Utrecht, teneinde zich 'tot meerder perfectie te exerce ren in de musicq'. In een veel recenter verleden, in 2008, vond een internationaal beiaardconcours te Middelburg plaats waarbij het gemeentebestuur een prijs beschikbaar stel de. Zomercursussen die de afgelopen jaren plaatsvon den konden rekenen op een vertegenwoordiger van het College van B&W dat voor een gastvrij onthaal van de studenten zorgde. Inwoners van Middelburg reageer den enthousiast, zoals zij ook reageren op de jaarlijkse reeks zomeravondconcerten. Maar toch... Onlangs zag een voorstel het licht om de functie van stadsbeiaardier na pensionering van de huidige niet meer voort te zetten. Het begin van het einde van vijf eeuwen beiaardcultuur in Middelburg, terwijl de provinciehoofdstad juist nu met diezelfde beiaardkunst internationaal aandacht op zich vestigt? Vanuit de gemeenteraad zijn gelukkig bezwaren tegen deze misplaatste bezuinigingsplannen gekomen. De son locale van het carillon hoort evenzeer bij Middelburg als de Lange Jan zelf! 62 Zeeuws Tijdschrift 2on 5-8 63 Zeeuws Tijdschrift 2011 3-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 33