Leo Adriaanse. is opgebouwd en succesvol is gebleken, moet niet in korte tijd rigoureus worden afgebroken. Ik ben daar overigens voor Zeeland niet zo bang voor. Erfgoed leeft hier.' Adriaanse: 'Het lijkt erop dat de erfgoedinstel lingen en ook de musea op rijksniveau redelijk ont zien worden. Dat wil echter niet zeggen dat het op provinciaal en regionaal niveau ook opgaat, omdat deze instellingen afhankelijk zijn van provinciale en gemeentelijke gelden. Als daar eveneens bezui nigd wordt, heeft dat wel direct effect. Provincie en gemeenten zullen dan beleidsmatig scherpere keuzen moeten maken. Eens temeer een aansporing om op erfgoedgebied door te gaan met verregaande afstem ming en samenwerking tussen overheden en over heidsinstellingen. Emancipatie en professionalisering Scholten: 'Tien jaar geleden, toen de SCEZ werd opgericht, was de erfgoedsector behoorlijk versnip perd. Iedereen werkte zo'n beetje op een eilandje en de verbindingen daartussen waren gebrekkig. Weinig bruggen zogezegd en de pontjes voeren onregelma tig. Er werd door de beroepsgroep vooral achter de schermen gewerkt en in dat werk was de samenhang niet altijd aantoonbaar. De afgelopen jaren is de sector sterk geëmancipeerd en geprofessionaliseerd. Het erf goed neemt beleidsmatig en maatschappelijk inmid dels een stevige positie in. Het zelfbewustzijn bij de beroepsgroep is toegenomen. Erfgoed is zichtbaarder en beleefbaarder geworden. Kijk om je heen zou ik zeggen: de monumenten, de musea, het landschap. Ik kan mij herinneren dat tien jaar geleden niet iedere instelling met erfgoed geassocieerd wilde worden. En dan druk ik mij nog voorzichtig uit. Dat is de laatste jaren wel veranderd. Wie claimt er tegenwoordig géén band met erfgoed? Bij een zodanige ontwikkeling moet je oppassen niet aan je eigen succes ten onder te gaan. Het lijkt nu allemaal mooi geregeld voor het erfgoed, maar dat betekent niet dat daarmee het werk en de investeringen ophouden. Erfgoed is een zaak van lange adem.' Adriaanse: 'Je ziet dat erfgoedinstellingen veel meer gesprekspartner zijn geworden voor overheden. Dat heeft deels te maken met veranderde wet- en regelgeving, vooral op het terrein van de monumen- 8 Zeeuws Tijdschrift 2on 5-8 tenzorg en de archeologie. Maar het heeft zeker ook te maken met een groter bewustzijn van de moge lijkheden van het erfgoed voor de eigen gemeente of provincie. In de erfgoedagenda voor de provincies, uitgegeven naar aanleiding van de verkiezingen van Provinciale Staten eerder dit jaar, wordt treffend opge merkt dat cultureel erfgoed niet opnieuw bedacht of gemaakt hoeft te worden: het is er al! Waar het de komende jaren om gaat is dat erfgoed verder te benut ten. De emancipatie en de professionalisering gaan door.' Economie en omgeving Scholten: 'Zeeland beschikt over een enorm kapitaal: prachtig landschap, mooie monumenten en histori sche steden. Dat zijn factoren die landelijk worden erkend als trekkers, plekken waar mensen op afko men. Je ziet dat erfgoed toegevoegde waarde geeft aan de leefomgeving en het vestigingsklimaat. Mensen wonen, werken en recreëren graag in een omgeving met historie. Tachtig procent van de Zeeuwen hecht belang aan de aanwezigheid van historische gebou wen in de omgeving en de zichtbaarheid van histori sche sporen in het landschap. Speelt ook een rol bij de keuze van bedrijven. Neem Amsterdam, mondiaal qua omvang en inwoneraantal een bescheiden stad, maar wel met verhoudingsgewijs veel hoofdkantoren van multinationals. Dat heeft te maken met de bloei ende cultuursector en de grote hoeveelheid cultureel erfgoed die het leven daar aantrekkelijk maken.' Adriaanse: 'Er is vergelijkend onderzoek gedaan naar de aantrekkingskracht op het winkelend publiek in Delft en Rijswijk. Daaruit blijkt dat Delft een veel grotere aantrekkingskracht heeft puur door de rijke erfgoedomgeving. Dat laatste geldt voor veel histori sche steden in Zeeland; denk aan Middelburg, Goes, Veere, Zierikzee, Sluis en Hulst. Een ander aspect is dat in zo'n erfgoedomgeving de prijsontwikkeling van huizen doorgaans gunstig is en dat leidt weer tot hogere inkomsten uit de onroerendzaakbelasting. Nog belangrijker is de toename van toerisme (in Zeeland 1,3 miljoen overnachtingen) en de omzet daaruit.' Scholten: 'Daarmee is het economisch belang van erfgoed eigenlijk al aangetoond. Hoeveel geld dat in Zeeland precies oplevert, is moeilijk te zeggen, maar ik denk wel dat er in potentie nog veel te bereiken is. Dan moeten we wel wat scherper worden in onze keuzen. Iets meer ondernemersgezindheid tentoon spreiden. We moeten in Zeeland oppassen niet teveel als vanzelfsprekend aan te nemen. Zo in de geest van: dat prachtige Zeeuwse erfgoed was er, is er en zal er altijd wel blijven. Willen we dat laatste, dan zullen we toch echt dat cultureel ondernemerschap wat verder moeten ontwikkelen. In feite gaat het dan vooral om een mindset: hoe halen we meer zakelijk en maat schappelijk rendement uit ons erfgoed en uit onze erfgoedvoorzieningen?' Dienstbaar Scholten: 'Onze stichting is geen publieksorganisatie zoals een museum of een schouwburg. Wij richten ons op overheden, organisaties en vrijwilligers die op de een of andere wijze met erfgoed te maken heb ben. Vaak heeft dat te maken met de uitvoering van taken. Voor de provincie beheren wij bijvoorbeeld het Zeeuws Archeologisch Depot. Gemeenten adviseren wij bij de uitvoering van hun wettelijke taken op het terrein van de archeologie, cultuurhistorie en monu menten. Organisaties, vaak vrijwilligersorganisaties, worden ondersteund en gefaciliteerd, zodat ze zich volledig op hun kernactiviteit kunnen richten. Ken nisoverdracht en deskundigheidsbevordering zijn belangrijk. Wij zijn vooral dienstbaar, om maar eens een mooie "ouderwetse" term te gebruiken.' Adriaanse: 'Daarnaast zorgen we voor samenhang en initiatieven in de erfgoedsector. Denk dan aan net werkstructuren als het Meldpunt Erfgoed Zeeland, het webportaal geschiedeniszeeland.nl en publieksmani festaties als Zing Zeeuws en de MuseumNa|8. Ook de provinciale coördinatie van themajaren hebben we ter hand genomen. Onze nieuwsbrief Zeeuws Erfgoed is hierbij een belangrijk, bindend instrument gebleken.' Gideonsbende Scholten: 'Aan onze oprichting lag een gedachte, een visie ten grondslag. Kom daar nog maar eens om in deze tijd! Meer samenhang en synergie in de erfgoed sector, integraal erfgoedbeleid en meer zichtbaarheid van het erfgoed in de samenleving. De provincie heeft daar het voortouw in genomen. Bestaande provinciale taken werden herschikt en organisaties samenge voegd. Er kwamen nieuwe taken bij en op 1 april 2001 9 Zeeuws Tijdschrift 2on 5-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 6